1. Jaki dokument jest wystarczający do skorzystania z ulgi remontowo-budowlanej? 2. Z jaką datą powinny (...)

1. Jaki dokument jest wystarczający do skorzystania z ulgi remontowo-budowlanej?
2. Z jaką datą powinny być wystawione faktury na materiały, aby mogli skorzystać z ulgi na remont i modernizację, czy data ta musi być późniejsza niż data podpisania protokołu zdawczo odbiorczego?
3. Jaki dokument upoważni ich do skorzystania z ulgi odsetkowej, czy wystarczy protokół zdawczo-odbiorczy, czy musi być akt notarialny?
4. Czy aby skorzystać z powyższych ulg muszą być zameldowani w tym mieszkaniu?
5. Na jaki adres mają być wystawione faktury, aby mogli skorzystać z ulgi remontowej?

Podatnicy w styczniu 2005 roku podpisali przedwstępną umowę zakupu mieszkania. Podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego ma nastąpić we wrześniu 2005 roku, natomiast podpisanie aktu notarialnego i wpis do księgi wieczystej odbywa się w ciągu 180 dni od podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, wydatki o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004 ? 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Porady prawne

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. podatek dochodowy pomniejsza się jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację ? zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ? budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się m.in.:

  1. własność,
  2. umowę użyczenia,
  3. umowę najmu lub dzierżawy,
  4. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

W opisanym przez podatnika przypadku tytułem prawnym do lokalu mieszkalnego będzie protokół zdawczo-odbiorczy z września 2005 r. potwierdzający istnienie innego stosunku zobowiązaniowego, z którego wynika prawo do lokalu. Tym samym wydatki na remont i modernizację tego lokalu ponoszone dopiero po dacie przekazania lokalu protokołem zdawczo-odbiorczym będą uprawniały do odliczeń od podatku.

Zgodnie z art. 26b ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnik ma prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, faktycznie poniesionych w roku podatkowym wydatków na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Jednocześnie art. 26b ust. 2 pkt. 4 lit. b) wyżej cytowanej ustawy stanowi, iż w przypadku inwestycji, jaką jest zakup lokalu mieszkalnego, odliczenie stosuje się, jeżeli budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002r. oraz została zawarta umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik.

Jednocześnie art. 26b ust. 2 pkt. 4 lit. b) wyżej cytowanej ustawy stanowi, iż w przypadku inwestycji, jaką jest zakup lokalu mieszkalnego, odliczenie stosuje się, jeżeli budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002r. oraz została zawarta umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik.

Z przedstawionej w piśmie sytuacji wynika, że powyższe okoliczności zostaną spełnione w 2005 r. w momencie sporządzenia aktu notarialnego. W związku z powyższym podatnicy nabędą prawo do odliczenia ulgi odsetkowej od dochodu za 2005 rok, jeżeli akt notarialny zostanie sporządzony w 2005 roku. Jeśli akt notarialny zostanie sporządzony w 2006 roku, to prawo do ulgi odsetkowej podatnicy nabędą dopiero w 2006 roku, oczywiście przy spełnieniu innych wymaganych prawem warunków.

Przepisy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korzystania z ulg odsetkowej i remontowo-modernizacyjnej nie warunkują prawa do korzystania z ww. ulg od miejsca zameldowania osoby korzystającej. W związku z powyższym podatnik nie musi być zameldowany w mieszkaniu, którego dotyczą ww. ulgi.

Przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują również jaki adres powinien mieć nabywca, aby skorzystać z ulgi remontowej. § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971) stanowi, że ?faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy(...)?. W rozporządzeniu tym ustawodawca nie wyjaśnia jaki adres miał na myśli. W związku z tym należy uznać, że na fakturze powinien znajdować się adres zamieszkania nabywcy, jeśli adres zamieszkania jest tożsamy z adresem zameldowania wówczas adres zameldowania.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 14a § 4, art. 236 oraz art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika