Czy od pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, otrzymanej przez emeryta policyjnego, należy (...)

Czy od pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, otrzymanej przez emeryta policyjnego, należy pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych i w jakiej wysokości?

Na podstawie art. 14a § 1-4 i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24.05.2005 r. (nadanym w urzędzie pocztowym 25.05.2005 r.) o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie orzeka, iż stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca w złożonym wniosku z dnia 24.05.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 03.06.2005 r. przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż na podstawie art. 80 ust. i ustawy z 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 z późn. zm.) oraz art. 30 ustawy z dnia 18 lutego 1994 roku o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.) emerytom policyjnym przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego.

Porady prawne

Wnioskodawca pyta, czy od takiej pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego, otrzymanej przez emeryta policyjnego, należy pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych i w jakiej wysokości, ajednocześnie stoi na stanowisku, że należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10% należności zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Powołana w piśmie ustawa z dnia 24.08.1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jednolity - Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 z późn. zm.) w art. 80 ust. 1 określa, że: 'strażakowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego (...) przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego(...).'
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczenie to wypłacane jest również strażakom - emerytom.

Wobec powyższego w przełożeniu na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacone emerytom równoważniki pieniężne za remont zajmowanego mieszkania należy uznać za świadczenia pieniężne z tytułu łączącego ich uprzednio z zakładem pracy stosunku służbowego i opodatkować na zasadach określonych w art 30 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Przepis ten bowiem stanowi, iż 'od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności'.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy zwolnione zostały zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku popadkowym kwoty 2.280zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Analizując treść wyżej powołanego przepisu zauważyć należy, iż dotyczy on wyłącznie jednego z dwóch rodzajów świadczeń, tj.:
- świadczeń rzeczowych (czyli przychodów o charakterze rzeczowym uzyskiwanych w formie innej niż pieniądze i wartości pieniężne) lub
- ekwiwalentów pieniężnych w zamian za te świadczenia.

Zawarte przez ustawodawcę sformułowanie 'w zamian' świadczy o tym, że ekwiwalent pieniężny będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 38, w sytuacji gdy faktycznie przysługujące danej osobie świadczenie rzeczowe nie zostało jej przekazane (ekwiwalent ma zatem stanowić swego rodzaju rekompensatę za niezrealizowane świadczenie rzeczowe).

Wypłacana pomoc finansowa emerytowi policyjnemu na uzyskanie lokalu mieszkalnego ma charakter świadczenia pieniężnego, ale nie jest on zapomogą określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest ona również świadczeniem rzeczowym (czyli przychodem o charakterze rzeczowym uzyskiwanym w formie innej niż pieniądze i wartości pieniężne), a tym bardziej ekwiwalentem w zamian tego świadczenia (sformułowanie 'w zamian' świadczy o tym, że faktycznie przysługujące świadczenia rzeczowe nie zostały przekazane) - art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, a zatem nie może on korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W związku z powyższym płatnik w myśl przepisów art 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przed wypłatą omawianej w piśmie pomocy finansowej, zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości określonej w cytowanym przepisie art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Kwotę tego podatku zgodnie z art. 42. ust. 1 ustawy powinien przekazać w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrał, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, składając równocześnie deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym - PIT 8A.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 14a § 4, art. 236 oraz art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika