Czy od wypłacanych wynagrodzeń nie należy naliczać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od (...)
Czy od wypłacanych wynagrodzeń nie należy naliczać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych korzystając ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wnioskiem z dnia 30.05.2007r. (data wpływu 08.06.2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 25.06.2007r. (data wpływu 29.06.2007r.) Stowarzyszenie zwróciło się o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Stowarzyszenie (dalej: Stowarzyszenie) w dniu 27 grudnia 2006 roku podpisało umowę z Biurem ONZ ds. Obsługi Projektów na realizację projektu finansowanego przez Program Małych Dotacji Globalnego Funduszu Środowiska (GEF/SGP), wdrażanym przez UNDP (Program Rozwoju Narodów Zjednoczonych) w imieniu trzech agencji GEF- UNDP, UNEP (Program Środowiskowy Narodów Zjednoczonych), Banku Światowego. Bezpośrednią stroną w umowie z w/w. Biurem jest Stowarzyszenie. W ramach realizowanego projektu, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, Stowarzyszenie podpisze umowy zlecenia i o dzieło z poszczególnymi wykonawcami (osobami fizycznymi), finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (GEF/SGP). W w/w. umowach stroną będzie Stowarzyszenie, a nie GEF/SGP. Osoby zatrudnione w ramach umów zlecenia, i o dzieło będą pełniły funkcje jako: koordynator projektu, koordynator finansowy, za dokonanie recenzji, itp.
Z załączonej do sprawy umowy między Stowarzyszeniem, a Biurem ONZ ds. Obsługi Projektów wynika, projekt nie jest finansowany na zasadzie refundacji kosztów inwestycji, ale na zasadzie finansowania jego poszczególnych etapów pod warunkiem przedkładania odpowiednich sprawozdań z wykorzystania przyznanych funduszy. Porozumienie określa wypłatę dofinansowania w trzech transzach, z czego pierwszą ustalono z góry po podpisaniu umowy.
Pytanie:
Czy od wypłacanych wynagrodzeń nie należy naliczać i odprowadzać zaliczkina podatek dochodowy od osób fizycznych korzystając ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Stanowisko Strony:
Stowarzyszenie sformułowało własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż tylko bezpośrednio realizuje program określony w umowie z organizacją międzynarodową, a nie jest bezpośrednim wykonawcą czynności określonych w umowie.W uzasadnieniu powyższego przytoczono art. 21 pkt 46 lit. b w/w. ustawy, zgodnie z którym podatnik musi być bezpośrednim wykonawcą realizującym cel programu i zwolnienie to nie dotyczy dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Pismem z dnia 25.06.2007r. (data wpływu 29-06-2007r.) Strona skorygowała własne stanowisko w sprawie względem postawionego we wniosku pytania, stwierdzając iż zgodnie z art. 21 pkt 46 lit. a uważa, że nie powinna naliczać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych wynagrodzeń albowiem są to środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jednakże art. 21 pkt 46 lit. b wzbudza wiele wątpliwości.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny w złożonym wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów.
Zgodnie z art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowychlub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym równieżw przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Globalny Fundusz Środowiska (GEF/SGP) jest instytucją międzynarodowąo szczególnym charakterze, którego głównym celem jest ochrona środowiska naturalnego w drodze finansowania programów i przedsięwzięć w czterech dziedzinach, zidentyfikowanych jako priorytetowe: ochronie różnorodności biologicznej, przeciwdziałaniu zmianom klimatu, ochronie wód międzynarodowych, ochronie warstwy ozonowej. GEF funkcjonujejako tymczasowy mechanizm finansowy zarówno Konwencji ds. Różnorodności Biologicznej jak również Ramowej, a ważnym elementem jego prac jest wspieranie krajów członkowskich (Polska jest członkiem Rady GEF) w wypełnianiu zobowiązań wynikających z ratyfikowanych przez nie Konwencji. Każdy projekt GEF musi mieć akceptację rządu kraju, w którym jest on realizowany.
Programem Małych Dotacji, który finansuje wymieniony we wniosku projekt, zarządza UNDP, który jest jedną z agend założycielskich Funduszu GEF. Program ten udostępnia możliwości bezpośredniego pozyskiwania środków finansowych przez organizacje pozarządowe,wspólnoty lokalne i inne instytucje obywatelskie w ramach bezzwrotnych dotacji. Biuro UNDP w Warszawie działa na podstawie umowy zawartej 30 lipca 1990r. między UNDP a Rządem Rzeczpospolitej Polskiej.
Zgodnie z powyższym należy stwierdzić, iż dotacja przyznana w ramach Programu Małych Dotacji GEF spełnia warunki art. 21 ust.
1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie pochodzi z organizacji międzynarodowej, ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych tą organizacją przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.W odniesieniu do zawartych wyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną, która ? pierwsza? otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie w/w. przepisu, korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że osoby te realizują bezpośrednio cel programu.
Jak wskazano wyżej ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio te środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.
Należy zaznaczyć, iż zwolnienie zawarte w powyższym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane bezpośrednio ze środków unijnych, natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Reasumując należy stwierdzić, iż w przypadku realizacji przez Stowarzyszenie projektu finansowanego ze środków Programu Małych Dotacji Globalnego Funduszu Środowiska (GEF/SGP), zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia pracowników finansowanez tych samych środków, pod warunkiem że osoby te bezpośrednio realizują program objęty pomocą, w związku z czym od wypłacanych wynagrodzeń, korzystających ze zwolnienia zgodnie z art. 21 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie należy naliczać i odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W związku z powyższym stanowisko podatnika, iż w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego, nie należy odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń osób fizycznych bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy uznać za prawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia art. 14b §1 i 2 ustawy (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia stronie niniejszego postanowienia (art. 236 §2 pkt 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa).