1.Czy otrzymana dotacja w chwili wpływu na rachunek bankowy stanie się przychodem podlegającym (...)

1.Czy otrzymana dotacja w chwili wpływu na rachunek bankowy stanie się przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym 2. Czy wydatki sfinansowane z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu 3. Sposób ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1, 3 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U.z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm/ , po rozpatrzeniu pisma z dnia 11-10-2006r. /data wpływu do Urzędu 12.10.2006r./ postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

U Z A S A D N I E N I EPismem z dnia 11.10.2006r wniosła Pani o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.. STAN FAKTYCZNYZ przedłożonego wniosku wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego odzieżą. W celu pozyskania środków przystąpiła Pani do realizacji projektu ' Start w Przedsiębiorczość? finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, Priorytet II-Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie. W ramach tego projektu otrzymała Pani dofinansowanie w formie jednorazowej dotacji inwestycyjnej z Lubelskiej Fundacji ........ ( kwota dotacji ma posłużyć na sfinansowanie zakupu środków trwałych i obrotowych) oraz podstawowego wsparcia pomostowego, przeznaczonego na wsparcie nowo powstałej firmy w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej Prowadzi Pani uproszczoną księgowość, tj. książkę przychodów i rozchodów. W tak przedstawionym stanie faktycznym wątpliwość Pani dotyczy następujących kwestii: 1.czy otrzymana dotacja w chwili wpływu na rachunek bankowy stanie się przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym 2. czy wydatki sfinansowane z dotacji stanowią koszt uzyskania przychodu 3. o sposób ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. STANOWISKO PODATNIKAZgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotacja w chwili wpływu na rachunek bankowy stanowi przychód do opodatkowania w części sfinansowanej z budżetu państwa. Pozostała część dotacji jest zwolniona przedmiotowo od podatku. Wydatki pokryte z części dotacji podlegającej opodatkowaniu stanowią koszt uzyskania przychodu. Część dotacji pochodząca ze środków Unii Europejskiej jest wolna od podatku dlatego koszty sfinansowane z tych środków nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.

Porady prawne

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawaFundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Fundusze strukturalne obejmują: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR), Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa (FIWR).Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).W ramach Priorytetu 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) realizowane jest Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości.Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r.

ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju /Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm./.A zatem otrzymywana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że uczestniczy Pani w projekcie 'Start w Przedsiębiorczość', realizowanym w ramach Priorytetu 2 ZPORR. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji z budżetu państwa. Celem projektu jest wsparcie finansowe i szkolenie osób rozpoczynających działalność gospodarczą. W ramach ww. projektu przyznane zostało Pani wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz comiesięcznej dotacji pomostowej, wypłacanej przez okres 6 miesięcy.W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:1) bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,2) podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.Natomiast pomoc, jaką Pani otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe otrzymywane przez Panią nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone cytowanym wyżej przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej. Zwolnienie na podstawie tegoż przepisu uwarunkowane jest bowiem pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej.Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm./, przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 r., o czym stanowi art. 14 tej ustawy.Następnie przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.

11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 r., wskutek czego przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 roku.Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy, w 2006 r. zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Otrzymane zaś przez Panią środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). A zatem, otrzymana przez Panią pomoc, w części finansowanej z budżetu państwa, również nie jest zwolniona z podatku dochodowego.Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 omawianej ustawy.Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm./.W podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ewidencjonować przychody podlegające opodatkowaniu oraz koszty ich uzyskania. Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zawartymi w załączniku nr 1, stanowiącym integralną część ww. rozporządzenia, kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np.

przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika. Natomiast kolumna 14 księgi jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10 - 13), z wyjątkiem kosztów, które zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:-inwestycje - o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.Z przedstawionych przez Panią informacji wynika, że realizuje Pani zarówno programy o charakterze społeczno -edukacyjnym jak i inwestycyjnym W przypadku przeznaczenia otrzymanej przez Panią pomocy, tj. wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej, na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wydatki poniesione na ich nabycie - stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl przepisów art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej.Również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.Natomiast otrzymane przez Panią comiesięczne wsparcie pomostowe - stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - będzie stanowić przychód podatkowy i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 8. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą podlegały wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 14.W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu Lubelskim stwierdza, iż stanowisko przedstawione przez Panią w przedmiotowej sprawie - jest nieprawidłowe.Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b. § 1. interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Natomiast na podstawie art. 14b § 2. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W /w interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej stronie przysługuje zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opolu Lubelskim


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika