Płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy ma obowiązek wystawiania imiennych informacji PIT-8S- o wysokości (...)

Płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy ma obowiązek wystawiania imiennych informacji PIT-8S- o wysokości wypłaconych świadczeń socjalnych.

Wnioskiem z dnia 28 lutego 2006r.(data wpływu do organu podatkowego) oraz uzupełniająco pismami z dnia 07 kwietnia 2006r. i 21 kwietnia 2006r., Wójt Gminy X zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łukowie z zapytaniem, czy jako płatnik, ma obowiązek wystawiania imiennych informacji o wysokości wypłaconych świadczeń socjalnych - PIT-8S, w niżej opisanym stanie faktycznym:

Na mocy ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, Wójt Gminy X wypłacił w 2005r. pomoc materialną dla uczniów o charakterze socjalnym i motywacyjnym. Zasady udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym zostały określone w regulaminie przyjętym uchwałą NR XXIV/167/05 Rady Gminy X, zaś finansowanie pomocy nastąpiło z budżetu państwa. Stypendia socjalne przyznane zostały na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym. Kryterium przyznawania świadczenia była miesięczna wysokość dochodu na rodzinę - nie przekraczająca 316 zł na osobę, zaś jego wysokość nie była niższa od 80 % kwoty o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 288, poz. 225 ze zm.), czyli nie mniej niż 44,80 zł. Natomiast maksymalna wysokość stypendium socjalnego nie przekroczyła dwudziestokrotności kwoty określonej w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, czyli kwoty 1.120 zł rocznie.

Porady prawne

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, wnioskodawca jest zdania, iż przedmiotowe stypendia wymienione zostały w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem Wójt Gminy X jako płatnik stypendiów ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8S.

Stwierdzając, że stanowisko wnioskodawcy w omawianej sprawie jest nieprawidłowe, tut. Organ podatkowy oparł się na następującym stanie prawnym:

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2005 r., stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie z opodatkowania dochodów z tytułu różnego rodzaju świadczeń, mających charakter pomocy materialnej dla uczniów. Warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń pomocy materialnej dla ucznia na podstawie wymienionego wyżej przepisu jest to, że:
- świadczenie musi pochodzić z budżetu państwa, budżetów jednostki samorządu terytorialnego, lub ze środków własnych szkół i uczelni,
- musi być przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty.

W ocenie tut. Organu podatkowego, przedmiotowe świadczenia wypłacane przez Wójta Gminy X spełniają ww. warunki, a zatem korzystają w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Ustawą z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 281, poz. 2781) wprowadzony został nowy, systemowy model pomocy materialnej dla uczniów. Powyższy akt prawny dodał do ustawy o systemie oświaty nowy rozdział 8a 'Pomoc materialna dla uczniów', który w sposób szczegółowy określa zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów w postaci stypendium szkolnego, zasiłku szkolnego, stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.

Zgodnie z art. 90b ustawy o systemie oświaty uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne i zasiłek szkolny. Zaś świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym jest min. stypendium za wyniki w nauce przyznawane na zasadach i trybie przewidzianym przepisami tej ustawy (art. 90c ww. ustawy).Stosownie do przepisu art. 90f ustawy o systemie oświaty rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności:
1) sposób ustalenia wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w art. 90d ust. 1,
2) formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb uczniów zamieszkałych na terenie gminy,
3) tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego,
4) tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia losowego.

W myśl art. 90p ust. 1 ustawy o systemie oświaty udzielenie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest zadaniem własnym gminy. Na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa (art. 90r ust. 1 ustawy).

Zaś o wysokości wypłacanych świadczeń stanowi art. 90d ust. 9 ww. ustawy określając, iż stypendium szkolne nie może być niższe miesięcznie niż 80 % kwoty o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.Nr 228, poz. 2255 ze zm.), tj. 80 % kwoty 56 zł i nie może przekraczać miesięcznie 200 % kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (112 zł miesięcznie, a 1120 zł rocznie).

Z powyższych przepisów wynika, że wypłacane przez wnioskodawcę stypendia, będące formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym, przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty stanowią pomoc materialną dla uczniów pochodzącą z budżetu państwa i korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy dodać, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiący, iż wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnodostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł.

Wobec powyższego, Wójt Gminy X nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium - PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika