Zapytanie w kwestii opodatkowania dotacji oraz zaliczenia do kosztów wydatków pokrytych otrzymaną (...)

Zapytanie w kwestii opodatkowania dotacji oraz zaliczenia do kosztów wydatków pokrytych otrzymaną dotacją.

W złożonym w dniu ..... 2006r.( data wpływu do Urzędu Skarbowego) wniosku Pani ..... zwróciła się o udzielenie odpowiedzi, czy środki pieniężne otrzymane w ramach projektu ? działanie 2.5 ZPORR w części finansowanego z budżetu Wspólnot Europejskich podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.. Czy wydatki związane z pozarolniczą działalnością gospodarczą pokryte z otrzymanej dotacji , stanowią koszt uzyskania przychodów.
Według wnioskodawcy pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanej dotacji. Odpisy amortyzacyjne od tej części inwestycji , która została zrefundowana , nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Natomiast koszt pozostałych wydatków ( nie stanowiących środków trwałych ) nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu, w części która została zrefundowana.

Porady prawne

Przedstawiając stan faktyczny sprawy, wnioskodawca wyjaśnił:
Pani ..... od dnia ......2006 r. prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą ..... z siedzibą w ...... opodatkowaną na zasadach ogólnych ( księga przychodów i rozchodów). W 2006 r. Podatniczka rozpoczęła realizację umowy w ramach projektu ? Start w przedsiębiorczość? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego za pośrednictwem Lubelskiej Fundacji Rozwoju- Agencja Rozwoju Regionalnego. Jako załącznik do wniosku przedłożona została umowa z dnia .....2006 r. Nr ..... o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 ZPORR ? Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach , Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości.

Z przedłożonej umowy wynika, iż przedmiotem umowy jest udzielenie przez Lubelską Fundację Rozwoju Regionalnego ( beneficjent) jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności ( wsparcie kapitałowe w celu sfinansowania pierwszych wydatków inwestycyjnych). Dotacja powyższa jest udzielana w oparciu o zasadę de minimis ( § 1 powołanej umowy). W myśl § 2 umowy całkowita kwota dotacji może obejmować maksymalnie 75 % całkowitych wydatków inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa ? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie stwierdza, co następuje:
zgodnie z unormowaniami dotyczącymi realizowania projektów w ramach Priorytetu 2 ZPORR- wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działania 2.5 promocja przedsiębiorczości otrzymywana przez beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.u. 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52 c oraz dochodów od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż uczestniczy Pani w projekcie ?Start w przedsiębiorczość? realizowanym w ramach Priorytetu 2 ZPORR Działania 2.5 promocja przedsiębiorczości finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji z budżetu państwa. W ramach ww. projektu została przyznana Pani jednorazowa dotacja inwestycyjna.

Stosownie do postanowień art. 21 ust.

1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust.1 pkt 46 lit. a) i lit. b), tj. środki finansowe muszą pochodzić od rządów obcych państw, instytucji finansowych itp., a podatnik otrzymujący te dochody musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W związku z tym, iż wsparcie finansowe otrzymane przez Panią nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej tylko z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania w tym przypadku zwolnienie określone w ww. przepisie.
Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje , w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego ( przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 r.).
Na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy, w 2006 r. zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych . Uzyskane zaś przez Panią środki pomocowe w części współfinansowane z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji , o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Na mocy obowiązujących przepisów również pomoc otrzymana w części finansowanej z budżetu państwa nie jest zwolniona z podatku dochodowego.
Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Zgodnie z art. 14 ust.2 pkt 2 ww. ustawy , przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje , subwencje , dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków , z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem , zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych , od których, zgodnie z art. 22a-22o , dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a tej ustawy od przychodów o których mowa w ust. 1 i 2 , nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
W myśl przepisu art. 23 ust.1 pkt 1 lit. b) i c) ww. ustawy ? nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie(.

..) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (...) oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych , które zgodnie z art.22g ust.17 powiększają wartość środków trwałych , stanowiąca podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.Biorąc pod uwagę brzmienie powyższego przepisu w przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych , pomocy przeznaczonej na inwestycje , wydatki poniesione na przedsięwzięcie objęte wsparciem finansowym nie są więc kosztem uzyskania przychodów.
Z kolei otrzymane środki pomocowe jako zwrot wydatków zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy nie będą przychodami. W myśl tego przepisu nie zalicza się bowiem do przychodów z działalności gospodarczej zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. W tym bowiem przypadku zastosowanie znajdują przepisy art. 23 ust.1 pkt 45 ww. ustawy podatkowej, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych(...), od tej części ich wartości , która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych , odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W związku z powyższym przedmiotowa pomoc finansowa w postaci dotacji inwestycyjnej nie rodzi skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanych środków. Zarówno odpisy amortyzacyjne od zrefundowanej części inwestycji jak również koszty pozostałych wydatków w ten sposób zrefundowanych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, tut. organ podatkowy:
- podziela stanowiska Pani ..... , iż otrzymane przez Panią środki finansowe uzyskane z przedmiotowej umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zaś pozostałe wydatki jak również odpisy amortyzacyjne w części zrefundowane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika