Pytanie podatnikaCzy można zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy opłacone przez pracodawcę uczestnictwo (...)


Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy opłacone przez pracodawcę uczestnictwo pracowników w zawodach sportowych w świetle art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 z poźn. zm.) stwierdzam, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zaliczenia do przychodów ze stosunku pracy opłaconego przez pracodawcę uczestnictwa pracowników w zawodach sportowych w świetle art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z poźn. zm.) jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Pismem z dnia 5 października 2006 r. (wpływ do Urzędu 10.10.2006r.) podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego w ramach grupy kapitałowej ..... S.A., do której należy Zakład, są organizowane zawody sportowe , na które są delegowani pracownicy jako przedstawiciele Zakładu.Za uczestnictwo w zawodach sportowych Zakład jest obciążany fakturą, której wysokość zależy od ilości oddelegowanych przedstawicieli ? uczestników zawodów.Faktura jest finansowana w całości z kosztów reprezentacji Zakładu. Zdaniem firmy świadczenie na rzecz pracowników w postaci opłacenia uczestnictwa w zawodach sportowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż pracownicy są delegowani przez pracodawcę jako reprezentanci Zakładu i posiadają stosowne polecenie wyjazdu służbowego.

Oceniając przedstawione przez podatnika stanowisko w sprawie stwierdzam co następuje:

W sprawie będącej przedmiotem zapytania mają zastosowanie przepisy art.15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.( Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) oraz art.11 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm). Stosownie do treści art.15 ust.1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 ustawy. Wydatek podlega więc zaliczenia do kosztów podatkowych , jeżeli spełnia określone w art.15 ust.1 warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągnięcie przez podatnika przychody, oraz ma związek z prowadzoną działalnością . W przypadku firmy, art.16 ust.1 pkt 28 cytowanej ustawy, nakłada limit uznając wydatek na reprezentację i reklamę za koszt uzyskania do wysokości 0,25% przychodu. Również w przypadku reprezentacji i reklamy podstawową zasada zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest istotny związek przyczynowo skutkowy danego wydatku pomiędzy jego poniesieniem, a uzyskaniem przychodu. Ustawodawca przewidział ograniczenia w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów do wysokości 0,25% w przypadku tzw. reklamy niepublicznej. Reklamą niepubliczną określono w literaturze i orzecznictwie reklamę skierowana do konkretnego adresata - ograniczonego kręgu osób.

Ponieważ impreza sportowa, o której mowa w zapytaniu firmy adresowana jest do pracowników zakładów wchodzących w skład grupy ..... S.A. , tzn. do konkretnego kręgu odbiorców, firmę obowiązuje limit określony w cytowanym wyżej przepisie.

Ustawa podatkowa nie definiuje pojęć reprezentacji i reklamy , należy więc przyjąćiż firma dokonała prawidłowej klasyfikacji wydatku poniesionego na wywołanie jak najlepszego wrażenia w kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi zakładami.Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 06.05.1998r. stwierdził, iż pojęcie reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy. Jak wynika z definicji kosztów ,kosztami podatkowymi są również tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz inne wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Taki pogląd podzieliło też Ministerstwo Finansów w piśmie nr PB3/GN-8213-298/05/1680 uznając , iż tego typu imprezy integrują załogę i wpływają na polepszenie efektywności pracy, co przekłada się na osiągane przez firmę przychody.

Osobnym problemem jest kwestia określenia przychodu po stronie podatnika- pracownika.Przychodem dla podatnika są nie tylko świadczenia pieniężne , ale również wartość otrzymanych przez niego świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.Z przedstawionego w piśmie firmy stanu faktycznego wynika, że pracownicy są delegowani imiennie na tę imprezę, a więc jest możliwe rozdzielenie kosztu przypadającego na konkretnego pracownika , a przez to określenie jego przychodu.

Zgodnie z art.11 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm) przychodami, z zastrzeżeniem art.14-16, art.17 ust.1 pkt 6 i 9, art.19 i art.20 ust.3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń .Jeżeli chodzi o opisaną imprezę sportową , to poniesione na ten cel wydatki potwierdzone fakturą należy przyporządkować imiennie na poszczególnych jej uczestników na podstawie wystawionych poleceń wyjazdu służbowego.Przy tego rodzaju rozliczeniach u tych osób powstaje przychód , o którym mowa w art. 11 powołanej ustawy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Spółki wyrażone w piśmie w tym zakresie jest nieprawidłowe. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika