Pytanie podatnika dotyczy braku obowiązku wykazywania przychodów w wysokości wartości wyświadczonych (...)
Pytanie podatnika dotyczy braku obowiązku wykazywania przychodów w wysokości wartości wyświadczonych lub otrzymanych nieodpłatnych świadczeń w związku z zawartą umową cash poolingu.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik zwraca się o potwierdzenie że po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy wykazywania przychodów w wysokości wartości wyświadczonych lub otrzymanych nieodpłatnych świadczeń, a w szczególności nie ma podstaw do zastosowania art. 12 ust.
1 pkt 2 ustawy o pdop. Stanowisko SpółkiMechanizm zerowania sald na subkontach może zarówno prowadzić do przekazania środków Spółki na rachunek główny, jak i zasilenia subkonta Spółki środkami przekazanymi z rachunku głównego. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, Spółce nie są naliczane żadne odsetki od salda dodatniego lub ujemnego. Pozwala to z jednej strony uniknąć kosztu w postaci odsetek od salda ujemnego, z drugiej strony pozbawia Spółki ewentualnego przychodu z tytułu odsetek od salda dodatniego. Niemożliwe jest z góry określenie, który z efektów opisanego mechanizmu będzie przeważał w danym okresie. Jednakże w dłuższej perspektywie, działanie cash poolingu powinno przynieść Spółce korzyści ekonomiczne, wynikające w szczególności z wyższego oprocentowania kredytów krótkoterminowych od depozytów krótkoterminowych (co powoduje, że oszczędności uzyskane ze względu na brak konieczności płacenia odsetek od salda ujemnego powinny przewyższyć ewentualnie utracone korzyści związane z brakiem odsetek od salda dodatniego). W świetle powyższego nie można zdaniem Spółki przyjąć, że w sytuacjach, w których wyzerowanie salda pozwala uniknąć odsetek od salda ujemnego Spółka otrzymuje nieodpłatne świadczenie, zaś w sytuacjach, w których wyzerowanie powoduje brak odsetek od salda dodatniego Spółka wykonuje takie nieodpłatne świadczenie. Mechanizm cash poolingu nie może być bowiem w ogóle rozpatrywany w tych kategoriach oraz w krótkich, np. jednodniowych okresach. Celem spółek w nim uczestniczących jest bowiem osiągnięcie oszczędności związanych w szczególności z kosztami finansowymi i administracyjnymi, nie zaś dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz innego uczestnika cash poolu. Trudno zresztą mówić o takim przysporzeniu, kiedy zerowanie sald pomiędzy subkontami i rachunkiem głównym jest dokonywanie codziennie ? powoduje to, że sytuacja Spółki w zakresie ewentualnych nieodpłatnych świadczeń zmieniałaby się z każdym dniem. W konsekwencji, ponieważ w związku z umową cash poolingu nie dochodzi w ocenie Spółki do jakichkolwiek nieodpłatnych świadczeń, po stronie Spółki nie powstanie obowiązek wykazywania przychodów w wysokości wartości wyświadczonych lub otrzymanych nieodpłatnych świadczeń, a w szczególności nie ma podstaw do zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdop.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza, iż stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności, otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu, ogłaszanych przez NBP (art. 12 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o pdop dodaje ponadto, iż przychodami (...) są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Z kolei kosztami uzyskania przychodów są, według generalnej zasady wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a cyt. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem kapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Ponadto w myśl art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o pdop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Umowy typu cash pooling, tzw. usługi finansowe przeznaczone do efektywnego zarządzania środkami finansowymi grup kapitałowych lub podmiotów powiązanych ekonomicznie w inny sposób polegające na koncentrowaniu środków z sald poszczególnych podmiotów wchodzących w skład danej struktury gospodarczej na wspólnym rachunku (rachunku głównym) tej struktury i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu korzyści skali, nie zostały uregulowane w sposób szczegółowy w polskich przepisach podatkowych. Często umowa cash poolingu jest klasyfikowana jako umowa pożyczki, która uregulowana jest w art. 720-724 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Jest to umowa nazwana, której podstawową funkcją jest uregulowanie zasad korzystania z cudzego kapitału. System cash pooling przyjmuje formę pożyczek udzielanych sobie wzajemnie przez podmioty powiązane, lecz głównie ma charakter bieżącego wyrównywania sald. Z tego względu brak możliwości wyraźnego wyodrębnienia, który z uczestników systemu jest właścicielem pożyczanej kwoty. Organizatorem całości struktury jest pool leader, jednak zwykle zarządza on jedynie środkami uczestników. Z tego powodu umowa taka funkcjonuje na gruncie prawa polskiego jako tzw. umowa nienazwana, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego w części ogólnej o zobowiązaniach. W przedmiotowej sprawie nie zachodzą przesłanki powstania przychodu, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Przepis ten, stanowiący, iż przychodem jest również wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń, nie będzie miał zastosowania w sytuacji przedstawionej przez Spółkę, gdzie w ramach zawartej umowy, codziennie będzie dochodziło do transferu środków pieniężnych, tak aby na koniec dnia saldo na rachunku Spółki wynosiło zero, a Spółce nie będą naliczane odsetki zarówno od salda dodatniego jak i ujemnego, po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy. W przypadku porozumień cash poolingu powstają skutki podatkowe na etapie wzajemnych rozliczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w umowie, które udzielają sobie ?pożyczek?. Skutki te polegają na uzyskaniu przychodu do opodatkowania lub kosztu uzyskania przychodu z tytułu otrzymanych lub płaconych odsetek przez Spółki uczestniczące w tym porozumieniu.