Czy w związku z wypłatą dywidendy przez Spółkę X na rzecz Spółki Y powstaje obowiązek obliczenia, (...)

Czy w związku z wypłatą dywidendy przez Spółkę X na rzecz Spółki Y powstaje obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia przez Spółkę X, jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych?

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że stanowisko Spółki X przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2006 r. (wpłynął w tym samym dniu) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej obowiązku uiszczenia przez Zakład, jako płatnika, zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłaconej w 2006 roku na rzecz Spółki Y dywidendy, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 21 sierpnia br. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Zgodnie z przedstawionym w przedmiotowym wniosku stanem faktycznym, Pani Z (osoba fizyczna) kupiła w dniu 31 grudnia 2004 r. od Spółki Y 76% udziałów Spółki X. W dniu 4 czerwca 2005 r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki X, w drodze uchwały Nr 2/2005, dokonało podziału zysku netto za 2004 rok w kwocie 350.449,57 zł, przeznaczając 76%, tj. 266.341,67 zł na wypłatę dywidendy dla Pani Z. Spółka X w tym samym dniu dokonała wypłaty dywidendy zgodnie z podjętą uchwałą oraz obliczyła, pobrała i wpłaciła z tego tytułu zryczałtowany podatek dochodowy, składając jednocześnie deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8A za miesiąc czerwiec 2005 r. Z kolei w dniu 20 kwietnia 2006 r. Zarząd Spółki Y, powołując się na art. 492 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j. t. Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), odstąpił w całości od umowy sprzedaży udziałów z dnia 31 grudnia 2004 r. Pani Z zwróciła Spółce X pobraną dywidendę w kwocie netto, tj. 215.737,00 zł (266.342,00 zł? podatek 50.605,00 zł). W następstwie odstąpienia od umowy sprzedaży udziałów w dniu 26 kwietnia 2006 r., Spółka X złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi w dniu 26 kwietnia 2006 r. wniosek o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych pobranym i wpłaconym przez Spółkę X, jako płatnika, od dochodu z dywidendy za miesiąc czerwiec 2005 r. Z kolei w dniu 30 kwietnia 2006 r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki X podjęło uchwałę Nr 6/2006 w sprawie podziału zysku za rok 2004, w której ustalono, iż ?w związku z odstąpieniem od umowy sprzedaży udziałów Spółki X przez Spółkę Y Pani Z, część zysku za 2004 rok w wysokości 266.341,67 zł, który przypadł Pani Z jako dywidenda, przeznacza się na wypłatę dywidendy Spółce Y?. Przedmiotowa uchwała została załączona do wniosku z dnia 21 sierpnia 2006 r. W związku z powyższym Spółka X sporządziła deklarację o wysokości pobranego podatku dochodowego od przychodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych o symbolu CIT-6 i przesłała ją zgodnie z właściwością do Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu. Z treści wniosku ponadto wynika, iż z kolei Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi, na podstawie przepisu art. 75 § 2 pkt 2 lit.

Porady prawne

c oraz art. 207 § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, w drodze decyzji odmówił stwierdzenia nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych pobranym i wpłaconym przez Spółkę X, jako płatnika, od dochodu z dywidendy za miesiąc czerwiec 2005 r. stwierdzając, że ?zobowiązanie podatkowe PIT-8A zostało wykazane prawidłowo a należność z tego tytułu nie może być uznana jako nadpłata i przekazana na wystawiony CIT-6 do Urzędu Skarbowego we Wrocławiu?. W dniu 13 lipca 2006 r. Spółka X wystąpiła do Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego o ?anulowanie wystawionego dnia 10 maja 2006 r. CIT-6?.

Mając na względzie ww. okoliczności Spółka X zapytuje, ?czy powinniśmy zapłacić od tej dywidendy drugi raz podatek (CIT-6) w 2006 r?.
W złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego we wskazanym na wstępie zakresie Spółka X wyraziła pogląd, iż przychodem osoby fizycznej (Pani Z) i prawnej (Spółka Y) jest ta sama dywidenda, od której ?zapłacono podatek na podstawie PIT-8A?. Zatem, zdaniem płatnika, postąpiono słusznie anulując CIT-6 i nie płacąc drugi raz podatku.
Oceniając przedstawiony we wniosku stan faktyczny w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz ustosunkowując się do wyrażonego przez płatnika stanowiska, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, co następuje.
W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Pod pojęciem tym kryją się różnego rodzaju dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników. Ich wspólną cechą jest jednak to, iż przysługują one w następstwie posiadania prawa do udziału w zyskach osoby prawnej. Art. 10 ust. 1 powołanej ustawy zawiera nie tylko ogólne określenie, co należy rozumieć przez dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, ale również przykładowo wylicza okoliczności powstania dochodów z tego źródła. Wymienione przez ustawodawcę dochody (przychody) z omawianego tytułu są przy tym najczęściej spotykanymi przykładami osiągania korzyści w związku z posiadaniem tytułu prawnego do udziału w zysku osoby prawnej. Zawarta w powyższym przepisie definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b ustawy, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także:
1) dochód z umorzenia udziałów (akcji);
2) dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki, w celu umorzenia tych udziałów (akcji);
3) wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej;
4) dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej;
5) w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych;
6) w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k albo art. 16 ust. 1 pkt 8, a w przypadku podziału spółki przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem;
7) zapłata, o której mowa w art. 12 ust.

4d pkt 3.
Klasycznym przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda. Z przedstawionego przez Spółkę X we wniosku z dnia 21 sierpnia 2006 r. stanu faktycznego wynika, że Pani Z zawarła ze Spółką Y porozumienie, powołując się na przepisy Kodeksu cywilnego, o odstąpieniu od umowy sprzedaży udziałów i zwróciła Spółce X otrzymaną dywidendę. Następnie Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki X przeznaczyło, na podstawie uchwały Nr 6/2006, zwróconą część zysku za 2004 r. na wypłatę dywidendy na rzecz Spółki Y. W przypadku natomiast wypłaty dywidendy na rzecz osoby prawnej na płatniku ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 1 zd. 1 powołanej wcześniej ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych (...) w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, (...), w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. W myśl natomiast art. 22 ust. 1 cyt. ustawy podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem ust. 2, ustala się w wysokości 19 % uzyskanego przychodu. Na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 i 3a tej samej ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać urzędowi skarbowemu deklarację o pobranym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru, a podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Deklarację, o której mowa w ust. 3, i informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, płatnicy są obowiązani przesłać w terminie przekazania kwoty pobranego podatku.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego m. in. osoby prawne, w związku z wypłatą dywidendy na rzecz podatnika posiadającego siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, zobowiązane są do pobrania, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania go, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika. Skoro zatem Spółka X, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, dokonała na rzecz ?Spółki Y w dniu (jak wynika z załączonej kopii deklaracji CIT-6) 30 kwietnia 2006 roku wypłaty dywidendy, jako zobowiązana była do pobrania od tego świadczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych i wpłacenia go na rachunek właściwego dla podatnika ? Spółki Y urzędu skarbowego. W terminie przekazania kwoty pobranego podatku, jak już wcześniej wskazano, Spółka jest obowiązana przesłać urzędowi skarbowemu deklarację na formularzu CIT-6, a podatnikowi informację na formularzu CIT-7. Zobowiązanie z ww. tytułu nie jest tożsame ze zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) obliczanym, pobieranym i wpłacanym przez płatnika na rachunek właściwego urzędu skarbowego w związku z wypłatą dywidendy na rzecz osoby fizycznej.

Błędne jest zatem twierdzenie, iż zryczałtowany podatek od dochodu z dywidendy wypłaconej na rzecz Spółki Y zostałby pobrany i zapłacony ?drugi raz?.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi zauważa, iż zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w złożonym przez płatnika wniosku. Skoro zatem Spółka X wskazuje, iż świadczenie wypłacone na rzecz Spółki Y było dywidendą, tut. organ podatkowy informuje niniejszym o zastosowaniu przepisów prawa podatkowego w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz osoby prawnej. Chcąc natomiast ocenić, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, charakter wypłaconego w dniu 30 kwietnia 2006 r. na rzecz Spółki Y świadczenia, należałoby zinterpretować przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), a do tego organ podatkowy nie jest uprawniony. Powołany na wstępie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązuje bowiem m. in. naczelnika urzędu skarbowego do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania jedynie prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego, rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Przepisy art. 14a-14d Ordynacji podatkowej nie przewidują obowiązku ani prawa organu podatkowego do tego, aby na płaszczyźnie postępowania o udzielenie tzw. wiążącej interpretacji prowadzić postępowanie dowodowe. Ciężarem zaprezentowania w wyczerpujący sposób stanu faktycznego ustawodawca obarczył wnioskodawcę poprzez nakaz zamieszczony w art. 14a § 2 zdanie drugie. Istota postanowienia interpretacyjnego jest natomiast zapisana w art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej. Polega ona na dokonaniu oceny prawnej stanowiska pytającego. Stanowisko pytającego w sprawie niniejszej jest takie, że w związku z wypłatą dywidendy na rzecz Spółki Y nie ma obowiązku obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku. Ze względu na to, że nie znajduje ono oparcia w obowiązujących przepisach prawa, to oczywistym jest, że ocena prawna tego stanowiska mogła być wyłącznie negatywna. Organ podatkowy dał temu wyraz w osnowie postanowienia. Podkreślenia wymaga jednak, że formułując taką ocenę prawną przyjął bezkrytyczne założenie, iż nastąpiła wypłata dywidendy na rzecz Spółki Y. Inaczej było w postępowaniu o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z dywidendy za miesiąc czerwiec 2005 r., zakończonym decyzją, gdzie nie było możliwym wypracowanie orzeczenia z pominięciem kwestii uprawnień Pani Z do partycypowania w zysku Spółki X za 2004 rok mimo odstąpienia od sprzedaży udziałów tej Spółki. Dopiero tak przeprowadzone rozumowanie eliminuje pozorną kolizję pomiędzy przytoczoną decyzją z dnia 26 czerwca 2006 r. oraz niniejszym postanowieniem.
Mając powyższe na względzie stanowisko wyrażone przez Spółkę we wniosku z dnia 21 sierpnia 2006 r. uznano za nieprawidłowe, stąd orzeczono jak w osnowie postanowienia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika