Czy dochody ze sprzedaży brykietu produkowanego ze słomy własnej i zakupionej oraz zakupionych trocin (...)

Czy dochody ze sprzedaży brykietu produkowanego ze słomy własnej i zakupionej oraz zakupionych trocin naliczany jest podatek dochodowy od osób prawnych?


Działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie dotyczącej:
- czy od dochodów ze sprzedaży brykietów produkowanych ze słomy własnej i zakupionej oraz zakupionych trocin naliczany jest podatek dochodowy od osób prawnych - jest nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

1. Przedmiot interpretacji.
Pismem z 17 lipca 2006r. Spółka z o.o. zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w sprawie dotyczącej:
- czy dochody ze sprzedaży brykietu produkowanego ze słomy własnej i zakupionej oraz zakupionych trocin naliczany jest podatek dochodowy od osób prawnych?
Jednostka w ww. piśmie z dnia 17.07.2006r. poinformowała, że odnośnie spraw przedstawionych we wniosku o interpretację oraz w innych sprawach w tamtejszym przedsiębiorstwie nie toczy się postępowanie podatkowe, postępowanie przed sądem administracyjnym oraz nie jest prowadzona żadna kontrola podatkowa.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmian.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

2. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę.
Spółka z o.o. prowadzi działalność rolniczą i pozarolniczą działalność gospodarczą.
Planuje produkować brykiet ze słomy własnej i kupionej oraz brykiet z trocin drzewa iglastego i liściastego w całości z zakupu. Część brykietu przeznaczona zostanie do własnej kotłowni ogrzewania warsztatu mechanicznego i do suszarni suszącej własne płody rolne(zboża, rzepak). Pozostała część planowana jest na sprzedaż.

Spółka pismem 163/06 z dnia 09.05.2006r. zwróciła sie do Głównego Urzędu Statystycznego Ośrodek Interpretacji Standartów Klasyfikacyjnych 29-176 Łódź, ul Suwalska 29 z zapytaniem o następujące kwestie:
- czy produkcja brykietu ze słomy i trocin kwalifikuje się do przedmiotu działalności wg KRS dział 3 tj. PKD 20 i PKD 37,
- wg jakiego symbolu PKWiU należy sklasyfikować sprzedaż brykietu ze słomy i trocin,
- wg jakiego symbolu PKWiU należy sklasyfikować wykonanie usługi brykietowania z powierzonego surowca w postaci (słomy lub trocin).

W odpowiedzi na ww. pismo GUS w Łodzi pismem OK-5672/PKD-2631/2006 z dnia 22.05.2006r. poinformował Spółkę iż wymieniona w piśmie skierowanym do Urzędu działalność mieści się w grupowaniach:
- produkcja i sprzedaż brykietów ze słomy:
PKD 01.11.A 'Uprawa zbóż'
- produkcja i sprzedaż brykietów z trocin:
PKD 20.10.A 'Produkcja wyrobów tartacznych'

3. Stanowisko Wnioskodawcy.
Według stanowiska Spółki produkcja brykietu jest produkcją z surowca odpadowego tj. słomy i trocin a jednocześnie jest to surowiec roślinno-pochodny a uzyskany produkt w postaci brykietu nie zawiera żadnych dodatków tylko jest sprasowany służący do spalania w piecach CO i w suszarniach rolniczych.
Podatku dochodowego od osób prawnych nie powinno się naliczać ponieważ produkcja brykietu związana jest z działalnością rolniczą w firmie, ponieważ przeważającą działalnością są uprawy rolne dające produkty uboczne z upraw i w wyniku sprasowania pod ciśnieniem pomp hydraulicznych tworzą brykiet.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę z o.o i stan prawny obowiązujący w dacie wydania postanowienia, postanawia jak niżej.
W myśl przepisów art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) zwanej dalej ustawą-przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Pojęcie działalności rolniczej-dla celów podatkowych-zostało określone w art. 2 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin
- 16 dni - w przypadku wysokointesywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
-licząc od dnia nabycia.

Z powyższego wynika, że działalnością rolniczą jest jedynie produkcja roślinna i zwierzęca i tylko do przychodów uzyskanych z tej działalności (produkcji rolnej) nie stosuje się przepisów ustawy.

Przychody ze sprzedaży brykietu ze słomy własnej i kupionej i z trocin z zakupu, o które pyta Spółka zostały wymienione w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jeżeli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał uzyskujący przychód, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu.

Ustalenia dochodu ze źródeł przychodów innych niż działalność rolnicza należy dokonać w oparciu o art. 7 ust. 1-3 ustawy. Oznacza to, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Określony w ten sposób dochód nie zawsze będzie dochodem podlegającym opodatkowaniu.

W sytuacji, gdy Spółka, ustalony w ten sposób dochód przeznaczy na działalność rolniczą będzie on podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych przy zachowaniu warunków określonych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy w myśl którego wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej- w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności- w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 -14 ustawy, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Oznacza to, że jeżeli Spółka uzyska przychód ze sprzedaży brykietu i przeznaczy powstały z tego tytułu dochód na działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy- przy spełnieniu wymaganego wskaźnika udziału przychodu z działalności rolniczej w ogólnym przychodzie osiągniętym w roku poprzedzającym rok podatkowy-to dochód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Fakt ten, dla właściwego ustalenia zobowiązania podatkowego, musi mieć swoje odzwierciedlenie w prowadzonej przez Spółkę ewidencji rachunkowej, do czego zobowiązują przepisy art. 9 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji zgodnie z odrębnymi przepisami, którymi są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002r. nr 76 poz. 694 ze zm.).

Normy art. 20 ust. 2 ww. ustawy o rachunkowości stanowią, że podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. W związku z powyższym, Spółka powinna posiadać dowody źródłowe będące potwierdzeniem faktu przeznaczenia dochodu (bądź jego części) na działalność rolniczą.

Reasumując należy stwierdzić że planowana przez Spółkę produkcja brykietu nie jest działalnością rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz że uzyskany dochód ze sprzedaży brykietu należy ustalać zgodnie z przepisami art. 7 ust. 1-3 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dochód ten może jednak być zwolniony z opodatkowania przy zachowaniu warunków określonych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4e i art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy postanowił jak w sentencji

Niniejszej interpretacji udzielono na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia oraz stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę w zapytaniu.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa przysługuje stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w znakach skarbowych w kwocie 5,00 zł na zażalenie, załączniki po 0,50 zł - art. 1 ust.1 pkt 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zmian.) część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika