Czy zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych koszty dojazdów autokarowych, usług gastronomicznych, (...)

Czy zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych koszty dojazdów autokarowych, usług gastronomicznych, bilety do kina, teatru, na basen finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 16.03.2007r., uzupełnionym w dniu 02.05.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje stanowisko przedstawione we wniosku dotyczące;- zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kosztów dojazdów autokarowych oraz usług gastronomicznych, finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku ,- zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych rzeczowych świadczeń sfinansowanych pracownikowi z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w postaci biletów do kina teatru czy na basen i uznania ich za znaki uprawniające do skorzystania z usługi za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W złożonym w dniu 16.03.2007r. piśmie, uzupełnionym w dniu 02.05.2007r., Jednostka - jako płatnik w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa składa zapytanie dotyczące zwolnienia z opodatkowania kosztów dojazdów autokarowych ( wycieczki, dowozy do kina , teatru itp.) oraz usług gastronomicznych finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych a także czy bilety do kina , teatru czy na basen są znakami uprawniającymi do skorzystania z usługi , czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (niezależnie czy były zakupione w ramach wycieczki czy też nie).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Administracja Oświaty jako placówka oświatowa w swoich założeniach regulaminowych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, przewiduje finansowanie dojazdów autokarowych (wycieczki, dowozy do kina, teatru itp.); biletów do kina, teatru czy karnetów na basen; finansowanie poczęstunku w ramach imprez o charakterze kulturalno-oświatowym, a także finansowanie pomocy rzeczowej.

W związku z powyższym , odnosząc się do przedstawionych założeń regulaminowych , uważa iż świadczenie dotyczące finansowania dojazdów autokarowych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż oferta wyjazdu skierowana jest do wszystkich pracowników placówki, zarówno emerytów jak i członków rodzin. Do ostatniej chwili nie jest wiadomym , ile osób skorzysta z dowozu do kina czy teatru, bądź weźmie udział w wycieczce. Ponadto faktura za usługę transportową wystawiona jest ryczałtem, a więc cena za usługę nie jest uzależniona od liczby przewożonych osób.

Na podobnych zasadach , zdaniem Jednostki można sfinansować usługi gastronomiczne w ramach takiej wycieczki, ponieważ podobnie nie są one imiennie adresowane, a ponadto nie każdy w równym stopniu skorzysta z oferty konsumpcyjnej . Jak podnosi Jednostka nie ma możliwości na ustalenie konkretnego przychodu przypadającego na poszczególną osobę, ponieważ zarówno oferta wycieczki jak i konsumpcja były do wykorzystania ze środków z góry na ten cel przeznaczonych.

Ponadto, w odniesieniu na postawione pytanie: czy bilety do kina , teatru czy na basen są znakami uprawniającymi do skorzystania z usługi, czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ( niezależnie czy były zakupione w ramach wycieczki czy też nie) Jednostka uważa , cytując art . 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, iż tego typu świadczenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.Stanowisko swoje jednocześnie poparła pismami Ministerstwa Finansów oraz Izb Skarbowych.

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku informuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego wynika, iż przychodem ze stosunku pracy nie jest jedynie wynagrodzenie za pracę ale także inne przysporzenia majątkowe takie jak nieodpłatne świadczenia, czy też świadczenia częściowo nieodpłatne. Do nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych na rzecz pracownika związanych ze stosunkiem pracy zalicza się różnego rodzaju wyjazdy o charakterze imprez sportowo-rekreacyjnych.

Jednak o konieczności zwiększenia przychodu można mówić tylko wtedy, gdy świadczenie adresowane jest do konkretnej osoby. Te świadczenia, które z racji sposobu ich dostarczania kierowane są do grupy osób, np. do wszystkich pracowników, nie mieszczą się w pojęciu przychodu. Przy czym należałoby wyraźnie odróżnić tu dwie sytuacje: Pierwszą, w której świadczenie pracodawcy skierowane jest do grupy pracowników, ale istnieje możliwość określenia wysokości świadczenia przypadającego na każdego z nich i drugą, w której określenie to nie jest możliwe. Jakkolwiek korzyści, jakie w jednym i drugim przypadku osiąga pracownik, są takie same, to jednak w pierwszej sytuacji otrzymane świadczenie rodzi obowiązek ujęcia w przychodach jego wartości, w drugiej już nie.

Odnosząc się zatem do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać iż wartość otrzymanych przez pracowników czy emerytów świadczeń polegających na wynajęciu autobusu oraz świadczeń w postaci wyżywienia będzie stanowić przychód pracownika w rozumieniu art 12 ust.

1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To , iż przedmiotowe świadczenie kierowane jest do wszystkich pracowników , to nie znaczy , że brak jest możliwości określenia przychodu przypadającego na konkretną osobę. Organizator wyjazdu czyli Administracja Oświaty zmuszona jest do określenia listy osób biorących udział w wycieczce z podaniem danych personalnych , choćby dla celów zakupu biletów przejazdowych lub też ubezpieczenia uczestników wycieczki. A zatem wiadomym sie staje do ilu pracowników skierowane zostało świadczenie. Powyższą argumentację można również odnieść do świadczenia związanego z usługą transportową. Nieistotne jest przy tym, ile dana osoba skonsumowała potraw, gdyż koszty zakupu tych usług ponoszone są niezależnie od tego czy pracownik skorzystał z nich w pełnym zakresie , czy nie.

Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że wycieczka organizowana jest z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dlatego też dofinansowanie powinno być imiennie skierowane do osób uprawnionych do korzystania z pomocy tego funduszu, ponieważ założeniem ZFŚS jest przyznanie ulg i świadczeń oraz innych dopłat w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu przy uwzględnieniu określonych kryteriów socjalnych, poprzedzających indywidualną ocenę sytuacji socjalnej pracownika.

Wobec powyższego Pracodawca winien świadczenia te doliczyć do pozostałych przychodów pracownika i jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy. Przychód pracownika ustala się według ceny zakupu danej usługi (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PDOF), w takiej części, w jakiej należy ją odnieść do konkretnego pracownika (uczestnika wycieczki)'

Tak więc tut. organ podatkowy uznaje, że stanowisko dotyczące braku możliwości ustalenia przychodu na poszczególnych pracowników czy emerytów z nieodpłatnych świadczeń w postaci wynajmu autobusu czy wyżywienia jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten zawiera trzy przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, tj.: 1.zwolnieniu podlega wyłącznie wartość świadczeń rzeczowych, 2.świadczenia rzeczowe muszą być w całości finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych i wysokość świadczeń rzeczowych podlegających zwolnieniu u każdego pracownika ogranicza kwota 380 zł rocznie, 3.rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi.

Definicję 'rzeczy' zawiera art. 45 ustawy Kodeks cywilny, z której wynika, iż rzeczami są tylko przedmioty materialne, które można otrzymać lub ponosić.

Z brzemienia powyższego artykułu wynika, że przekazane bilety do teatru, kina czy na basen są dla pracownika świadczeniem rzeczowym korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Oznacza to, że przedstawione stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia zgodnie z zapytaniem.

Stosownie do treści art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. Organu Podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 w/w ustawy powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające do żądanie.

Podpis Z up. Naczelnika Urzędu Skarbowego Z-ca Naczelnika


Referencje

1424/2150/415/2/2006/GW, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika