Czy podlega opodatkowaniu wynagrodzenie finasowane ze środków bezzwrotnej pomocy Europejskiego Funduszu (...)

Czy podlega opodatkowaniu wynagrodzenie finasowane ze środków bezzwrotnej pomocy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

W wyniku dokonanej z urzędu weryfikacji postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z dnia 25 lipca 2006 r. Nr PD3/415-35/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów podatkowych na wniosek Pana Wojciecha D. odnośnie opodatkowania wynagrodzeń z tytułu realizowania kontraktu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uprzejmie informuję, iż rozstrzygnięcie organu I instancji uznające stanowisko Strony za nieprawidłowe jest co do zasady właściwe, z tym, że uzasadnienie powinno zawierać inne motywy rozstrzygnięcia.

Jednakże, z uwagi na brak rażącego naruszenia prawa w tym postanowieniu, organ odwoławczy nie ma podstaw do wzruszenia tego rozstrzygnięcia z urzędu, stąd o prawidłowej wykładni przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprzejmie informuje niniejszym pismem.

Porady prawne

A mianowicie, z przedstawionego stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że jest Pan pracownikiem firmy 'S.' Sp. z o.o. z siedzibą w W. zatrudnionym bezpośrednio przy realizacji kontraktu 'Przebudowa drogi krajowej nr 7 na odcinku ... - ...'. Projekt finansowany jest częściowo ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, zgodnie z umową z dnia 01 czerwca 2005 r.

Istotnym jest tu fakt, że realizacja omawianego projektu finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest jednym z funduszy strukturalnych, stanowiących zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999, dotyczące zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju określenie środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu WspólnotEuropejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej.

Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych, a więc również z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Środki prefinansowane to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Środki wypłacone z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, prefinansowanych ze środków budżetu państwa. Zatem, skoro środki te pochodzą z budżetu państwa, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Stosownie do postanowień cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem poeł-miotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Organ podatkowy I instancji, mając na uwadze treść powołanego wyżej przepisu, w oparciu o zebrany w sprawie materiał stwierdził, że zatrudniająca Pana Spółka jest pierwszym beneficjentem pomocy zagranicznej. Uznał więc, że skoro wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją programu, finansowane jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, to wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (zlecenie lub dzieło), którym powierzono wykonanie tych zadań, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto podkreślił, że uzyskane przez Pana dochody korzystają ze zwolnienia w takiej części, w jakiej faktycznie finansowane są ze środków pomocy zagranicznej.

Tymczasem, problem bezpośredniej realizacji celu programu, jak i faktyczna wysokość wynagrodzenia refundowana ze środków projektu, w przedmiotowej kwestii jest sprawą drugorzędną. Istotne tu jest, jak już wspomniano, że środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, prefinansowanych ze środków budżetu państwa, w związku z czym nie można uznać, że jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy.

Przepis art. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, tylko w takim przypadku, warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych, a to oznacza, że do dochodówPana Wojciecha D. postanowienia tego przepisu nie będą miały zastosowania. Tym samym, uzyskane na podstawie umowy o pracę dochody, podlegać będą opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaprezentowane przez organ II instancji stanowisko potwierdzają wyjaśnienia Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006 r. znak DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Organ II instancji wyjaśnia ponadto, że zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 dotyczy dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHPE), nie zaś z Europejskich Funduszy Strukturalnych, czy też z Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta, jak już wspomniano, stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika