Czy podatnik prowadzący indywidualną praktykę lekarską w Koninie oraz Niepubliczy Zakład Opieki (...)

Czy podatnik prowadzący indywidualną praktykę lekarską w Koninie oraz Niepubliczy Zakład Opieki Zdrowotnej w innym województwie, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług może prowadzić jedną książkę przychodów i rozchodów dla obu tych działalności ?

Z przedstawionego w piśmie stanu w przedmiotowej sprawie oraz z dokumentów złożonych w tut.Urzędzie Skarbowym wynika, że Podatnik prowadzi indywidualną praktykę lekarską oraz Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Podatnik nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług a jako siedzibę podał X. Na tle takich okoliczności strona występuje z zapytaniem, czy w takim przypadku może prowadzić jedną książkę przychodów i rozchodów dla obu tych działalności.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy:Zgodnie z § 2 ust.1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.Nr 152 z 2003r., poz.1475 z późn.zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art.24a ust.1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.z 2000r., Nr 14, poz.176 z późn.zm.) są obowiązane prowadzić księgi według wzoru ustalonego w załączniku Nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2. Przepis § 9 ust.2 tegoż rozporządzenia stanowi, że księga oraz dowody na których podstawie są dokonywane w niej zapisy musi znajdować się na stałe w miejscu wykonywania działalności lub miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba. Z kolei § 9 ust.3 cyt. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa, że w przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego księgi muszą znajdować się w każdym zakładzie. Podatnik może jednak prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach (punktach) jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 8 ust.1 pkt.2 w/w rozporządzenia. Zgodnie z § 8 ust.2 cyt. wyżej rozporządzenia ewidencja sprzedaży powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę uzyskania przychodu nieudokumentowanego fakturami, rachunkami oraz kwotę tego przychodu. Zapisów w ewidencji podatnik w myśl § 18 ust.1 cyt. rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003r. obowiązany jest dokonywać jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym natomiast w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może dokonywać zapisów dotyczących przychodów wykazanych w tej ewidencji w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca (§ 19 ust.6). Przychody udokumentowane fakturami czy rachunkami, podlegają bezpośredniemu wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stosownie do przepisu § 19 ust.1 w/w rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Porady prawne


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika