?Czy przekazane środki finansowe ? zgodnie z otrzymaną fakturą VAT ? na rzecz firmy ProfitCard, wydającej (...)

?Czy przekazane środki finansowe ? zgodnie z otrzymaną fakturą VAT ? na rzecz firmy ProfitCard, wydającej karty dla klientów oraz obsługującej i rozliczającej cały program dokonywanych przez klientów zakupów, jest dla mnie kosztem uzyskania przychodu??

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika Pani ..................... , przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 15.03.2005 r.), uzupełnione pismem z dnia 13.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 14.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu środków finansowych przekazanych na rzecz firmy ...................., wydającej karty dla klientów oraz obsługującej i rozliczającej cały program dokonywanych przez klientów zakupów - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Braki formalne zostały uzupełnione w dniu 14.04.2005 r. (pismo z dnia 13.04.2005 r.).Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny wynikający z wniosku:
Z pisma wynika, iż Pani (...) podpisała umowę z firmą 'X', która w ramach swojej działalności gospodarczej zajmuje się pozyskiwaniem ? za opłatą ? klientów dla podmiotów gospodarczych. Polega to na tym, że:
1 Klientom uczestniczącym w programie wydawane są karty rabatowe stanowiące własność spółki 'X'. Karty uprawniają do dokonania zakupów w placówkach współpracujących z nimi podmiotów gospodarczych (Partnerów) na preferencyjnych warunkach (podstawową zasadą jest zniżka + premia, w zamian za lojalność Klienta).
2 Firma 'X' w ramach ?Umowy współpracy z Partnerem? zobowiązuje się również do świadczenia, na rzecz Partnera, szeregu usług informatycznych, reklamowych i marketingowych.
3 Karty rabatowe ? dodatkowo ? umożliwiają identyfikację uczestników Programu dokonujących zakupu oraz umożliwiają monitoring poziomu ich zakupów.
4 Partner, za miesiąc poprzedni przesyła spółce 'X' ?Raport? o poszczególnych transakcjach (plik elektroniczny: data, kwota i nr Karty Klienta) oraz ?Raport zbiorczy?: ogółem kwota wydana na zakupy z Kartą, Opłata Premiowa np. w % i po przemnożeniu ? Opłata Premiowa netto. Na podstawie tego raportu, na tą kwotę firma 'X' wystawia fakturę dodając VAT 22% mojej firmie, która jako Partner uczestniczy w Programie.
Pani (...) płaci więc dla tej Spółki za usługę marketingową za pozyskanie klienta, który posługując się ich kartą, jest zainteresowany do dokonywania zakupów właśnie w jej placówce.

Stanowisko podanika:
?Uważam, że wydatek poniesiony w celu zainteresowania klienta zakupem towarów właśnie w mojej firmie jest związany w sposób bezpośredni z osiąganym w związku z tym przychodem.


Klient wiedząc o tym, że okazując Kartę (...), może w mojej firmie dokonać zakupów na preferencyjnych warunkach, jest zainteresowany dokonaniem zakupów, od których oprócz uzyskania rabatu w mojej firmie otrzyma jeszcze inne premie (zamiast punktów), ale już od firmy 'X', według obowiązującego w niej RegulaminuKlienta. Dla mojej firmy ważne jest to, że ten klient, spośród innych konkurencyjnych placówek, wybierze moją placówkę (Partner) w celu dokonania zakupów, dzięki czemu mam coraz większy obrót.
Uważam, że jest to koszt uzyskania przychodów, nie podlegający żadnym limitom, zweryfikowany jako pozostałe usługi obce?.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14 § 3):
Stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zasada zawarta w powołanym przepisie oznacza, iż ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodu z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu. Cel ten zatem musi być widoczny, a poniesione wydatki winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej powinny zakładać jako realny.
Z pisma Pani (...) wynika, iż firma 'X' wystawia jej firmie faktury VAT za usługi marketingowe polegające na pozyskiwaniu klientów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Istnienie takiego związku pozwala podatnikowi dany wydatek zaliczyć do kosztów ale pod warunkiem, że nie został on wymieniony w katalogu wyłączeń zawartych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz pod warunkiem, że wydatek ten zostanie prawidłowo udokumentowany. Zatem aby podatnik mógł dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu dla celów podatkowych, powinien on wykazać bezpośredni związek tego wydatku nie tylko z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale również wykazać, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Z pisma Pani (...) wynika, że zapłacone firmie 'X' środki pieniężne za działania marketingowe są związane z osiąganymi przez nią przychodami, tym samym spełnione są warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do uznania ich za koszt uzyskania przychodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika