Czy ma prawo zsumować przychody z najmu i komisu i od całości dokonywać odliczeń składki na ubezpieczenie (...)

Czy ma prawo zsumować przychody z najmu i komisu i od całości dokonywać odliczeń składki na ubezpieczenie społeczne, jeżeli tak to w jaki sposób to dokumentować tzn. czy do ewidencji przychodów z komisu można dopisywać przychody z najmu czy też do najmu należy założyć osobną ewidencję.

W piśmie z dnia 19.04.2004 r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie: komis sprzętu AGD i RTV i z tego tytułu opłaca zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5 %. Ponadto od 01.01.2004 r. uzyskuje Pan przychody z najmu i z tego tytułu również opłaca zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 8,5 %. Najem nie jest związany z działalnością gospodarczą. Składkę na ubezpieczenie społeczne odliczał Pan tylko od przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

Porady prawne

W złożonym zapytaniu zwrócił się Pan o wyjaśnienie, czy ma prawo zsumować przychody z najmu i komisu i od całości dokonywać odliczeń składki na ubezpieczenie społeczne, jeżeli tak to w jaki sposób to dokumentować tzn. czy do ewidencji przychodów z komisu można dopisywać przychody z najmu czy też do najmu należy założyć osobną ewidencję. Uważa Pan, że składkę na ubezpieczenie społeczne można odliczyć od przychodów zsumowanych z najmu i działalności gospodarczej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świeciu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 26 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) udziela następującej odpowiedzi:

Sprawy związane z odliczeniami od przychodu oraz związane z prowadzeniem ewidencji regulują przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. Nr 219, poz. 1836 ze zm.). Przepis art. 11 ust. 1 wym. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1 i 1a, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów m. in. wydatki określone w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Z kolei art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) mówi o możliwości pomniejszenia podstawy obliczenia podatku o składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) zapłacone w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 wym. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencję przychodów.

Stosownie do § 12 ust. 1 wym. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. jeżeli podatnik dokonuje od przychodów odliczeń, jest obowiązany wykazać te odliczenia w odrębnych pozycjach ewidencji i zmniejszyć o te kwoty wartość przychodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

W myśl § 12 ust. 3 wym. rozporządzenia po zakończeniu miesiąca, nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, należy podsumować zapisy, obliczyć i wpisać do ewidencji kwotę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a także kwoty przysługujących obniżek oraz ulg od tego ryczałtu. W przypadku prowadzenia więcej niż jednej ewidencji sumy miesięczne zapisów z poszczególnych ewidencji należy przenieść do jednej z nich i podsumować.

Jak z powyższego wynika, składki na ubezpieczenie społeczne podlegają odliczeniu od łącznej wartości przychodu uzyskanego w danym miesiącu (tj. od przychodu z działalności gospodarczej i przychodu z najmu). Nie ma przeszkód aby przychody uzyskane zarówno z tytułu działalności gospodarczej i z tytułu najmu ewidencjonować w jednej ewidencji przychodów.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika