Podatnik prowadzi kancelarię notarialną. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzenie (...)

Podatnik prowadzi kancelarię notarialną. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów powierzył biuru rachunkowemu. W wystąpieniu zwrócił się z zapytaniem, czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zapisów przychodów można dokonywać łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 kwietnia 1991 r. w sprawie prowadzenia ksiąg notarialnych oraz przekazywania na przechowanie dokumentów sądom rejonowym (Dz. U. Nr 33, poz. 147 ze zm.), oraz czy repertorium A można uznać za ewidencję o której mowa w art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zgodnie z § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W świetle § 19 ust. 2 zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30.
Zgodnie z § 30 ust. 1 cyt. rozporządzenia w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12 ? 16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lub (w przypadku podatników ewidencjonujących obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących), na podstawie danych wynikających z zestawienia o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniem umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
W myśl § 30 ust. 3 tegoż rozporządzenia, podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie fakturami.

Porady prawne

Stosownie do postanowień § 8 ust. 1 pkt 2 wyżej cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z 26.08.2003 r., jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu podatnik jest obowiązany prowadzić w miejscu wykonywania ewidencję sprzedaży, w której, w myśl § 18 ust. 1 tegoż rozporządzenia, zapisów należy dokonywać jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym.
Ustawodawca na podstawie § 21 ust. 1 wyż. cyt. rozporządzenia, dla podatników prowadzących odrębną ewidencję, o której mowa w art. 27 ust. 1 i 4 ustawy o VAT z 08.01.1993 r. (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) dopuścił możliwość dokonywania na koniec miesiąca zapisów dotyczących przychodów ze sprzedaży towarów i usług łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej ewidencji.
Wyżej wskazana ustawa z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym z dniem 1 maja 2004 r. utraciła moc, zaś przepisy art. 27 tej ustawy w obecnym stanie prawnym zostały zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).
Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Ustawa o VAT ani przepisy wykonawcze nie zawierają wzoru ewidencji, mowa jest tylko o danych jakie powinna zawierać taka ewidencja.
Przedstawiona przez Panią kserokopia ?repertorium A? zawiera m. in.:
- dane niezbędne do określenia przedmiotu opodatkowania ? kolumna 5,
- podstawę opodatkowania ? kolumna 12,
- wysokość podatku należnego ? kolumna 13.
Zatem należy uznać, że przedstawione ?repertorium A? spełnia wymogi ewidencji sprzedaży określone w art. 109 ust. 3 cyt. wyżej ustawy.
W świetle powyższego, może Pani w podatkowej księdze przychodów i rozchodów księgować przychody łączną kwotą wynikającą z ksiąg notarialnych pod warunkiem, iż będą prowadzone z zachowaniem warunków określonych w art. 109 ust. 3 wyż. cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów u usług.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym na dzień udzielenia odpowiedzi.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika