Ile powinniśmy odprowadzić podatku dochodowego od osób fizycznych czy 19% zgodnie z ogólnymi zasadami, (...)

Ile powinniśmy odprowadzić podatku dochodowego od osób fizycznych czy 19% zgodnie z ogólnymi zasadami, czy 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy i na jakim PIT powinien być rozliczony podatek z Urzędem Skarbowym od zapomóg w kwocie 300 zł w związku z trudną sytuacją życiową udzielonych przez komisję socjalną emerytom (byłym pracownikom) w m-cu czerwcu 2006r. W tym samym czasie tj. w m-cu czerwcu 2006r. emeryci otrzymali dofinansowania do wypoczynku letniego gdzie zastosowano 10% podatek zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dofinansowanie do wypoczynku letniego i zapomogi, zostały dokonane w kwotach pieniężnych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gimnazjum z dnia 19.06.2006 r. uzupełnionego w dniu 05.07.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a mianowicie, opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zapomóg w związku z trudną sytuacją życiową oraz dofinansowania do wypoczynku letniego ? udzielonych przez komisję socjalną emerytom (byłym pracownikom) w kwotach pieniężnych.

Porady prawne

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 19.06.2006 r. uzupełnionym w dniu 05.07.2006r. Gimnazjum zwróciło się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem :

- ile powinniśmy odprowadzić podatku dochodowego od osób fizycznych czy 19% zgodnie z ogólnymi zasadami, czy 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy i na jakim PIT powinien być rozliczony podatek z Urzędem Skarbowym od zapomóg w kwocie 300 zł w związku z trudną sytuacją życiową udzielonych przez komisję socjalną emerytom (byłym pracownikom) w m-cu czerwcu 2006r. W tym samym czasie tj. w m-cu czerwcu 2006r. emeryci otrzymali dofinansowania do wypoczynku letniego gdzie zastosowano 10% podatek zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dofinansowanie do wypoczynku letniego i zapomogi, zostały dokonane w kwotach pieniężnych.

Gimnazjum przedstawiło stanowisko, że odnośnie zapomóg zastosowano art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy i potrącono 19% podatku, a odnośnie dofinansowania do wypoczynku letniego zastosowano art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy i potrącono 10% podatku.

Gimnazjum oświadczyło, że w sprawie objętej wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Po przeanalizowaniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie wyjaśnia, co następuje:

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ? w wysokości 10% należności.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają wszelkie świadczenia, które były pracodawca ustanawia na rzecz emerytów lub rencistów z wyłączeniem zwolnionych przedmiotowo świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 38 ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym emeryci otrzymali od byłego pracodawcy świadczenie pieniężne. Tym samym wszelkie warunki wynikające z treści powołanego art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. do opodatkowania otrzymanego przez nich świadczenia zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostały spełnione.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wolne od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych znaczenia słowa ?zdarzenie losowe? przyjąć należy potoczne znaczenie oznaczające znaczenie zależne od losu ? kolei, wydarzeń życia. Są to zdarzenia nieprzewidywalne, niezależne od woli człowieka. Z treści wniosku płatnika nie wynika, aby otrzymana przez emerytów w 2006r. kwota 300 zł stanowiła zapomogę, o której mowa w tym przepisie.

Zgodnie z brzemieniem art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wskazuje, iż nie wszystkie świadczenia pieniężne wypłacane emerytom są wolne od podatku dochodowego, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartości, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi zaś są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu) tj. przykładowo paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe, itp.

Z powołanego uregulowania wynika jednoznacznie, że otrzymane przez emerytów świadczenie pieniężne w wysokości 500 ? 650 zł wypłacone jako dofinansowanie do wypoczynku letniego nie będzie korzystało z przedmiotowego zwolnienia, bowiem nie jest świadczeniem rzeczowym (materialnym) lub odpowiednikiem czy równoważnikiem świadczenia rzeczowego jakim byłyby wykupione przez pracodawcę wczasy.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym otrzymane w 2006r. przez emerytów (byłych pracowników) świadczenie pieniężne w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy ? zapomogi w związku z trudną sytuacją życiową i dofinansowaniem do wypoczynku letniego podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności.

Osoby prawne, jako płatnicy, są obowiązane, na podstawie art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 oraz przekazania zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika oraz przesłania deklaracji według ustalonego wzoru.

Wzór deklaracji, którą płatnik ma obowiązek przesłać określa rozporządzenie ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2005r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. 2005r. Nr 257 poz. 2155) ? załącznik nr 4 ? deklaracja o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8A.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika