Jak udokumentować zakup komputera od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej?

Jak udokumentować zakup komputera od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej?

Zgodnie z art.22g ust.1 pkt1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz.176 że zm.), ' Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się: 1. w razie nabycia w drodze kupna ? cenę ich nabycia ... '

Stosownie zaś do art.22g ust.3 w/cytowanej ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Porady prawne

Powyższy przepis nie definiuje kategorii kwoty należnej zbywcy. Biorąc zatem pod uwagę przepis art.535 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym ?przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę? ? przez kwotę należną rozumieć należy cenę podlegającą zapłacie sprzedawcy (zbywcy).

W zależności od podmiotów dokonujących sprzedaży i kupna oraz od metod dokumentowania transakcji, kwota należna sprzedającemu wynikać może z faktury VAT, rachunku, umowy lub aktu notarialnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego w piśmie wynika, iż zamierza Pani kupić sprzęt komputerowy od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. Zatem transakcja ta winna być udokumentowana umową kupna ? sprzedaży. Umowa ta będzie dokumentem stwierdzający nabycie środka trwałego i podstawą do wprowadzenia tego środka do ewidencji środków trwałych, a kwota należna sprzedającemu wynikająca z tej umowy będzie stanowić wartość początkową środka trwałego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika