Czy zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz budynków i budowli będzie skutkowało (...)

Czy zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz budynków i budowli będzie skutkowało powstaniem przychodu?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2006 r. (do tut. Organu podatkowego wpłynął w dniu 2 stycznia 2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej powstania przychodu z tytułu zrzeczenia się prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 stycznia 2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż w dniu 18.05.2006 r. złożyła w formie aktu notarialnego oświadczenie o zrzeczeniu się nieruchomości na rzecz Gminy Rewal, w skład której wchodziło wieczyste użytkowanie gruntu oraz budynki i budowle. Powyższe budynki i budowle (ośrodek wczasowy) Spółka traktowała jako środki trwałe służące zakładowej działalności socjalnej.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz budynków i budowli będzie skutkowało powstaniem przychodu?
Zgodnie ze stanowiskiem Spółki zrzeczenie się ww. prawa oraz nieruchomości na rzecz Gminy nie będzie skutkowało powstaniem przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, co następuje:
Zgodnie z postanowieniami art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z późn. zmianami) przychodami są między innymi:
- otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe,
- wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...).
W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy za przychód z nieruchomości udostępnionych nieodpłatnie w całości lub w części do używania innym osobom prawnym i fizycznym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3, uważa się równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości, ustaloną na podstawie przeciętnej wysokości czynszów stosowanych w danej miejscowości przy najmie lub dzierżawie nieruchomości tego samego rodzaju. Z kolei w art. 14 ust. 1 przedmiotowej ustawy ustawodawca stwierdza, że przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości rynkowej.
Żaden z przytoczonych wyżej przepisów nie przewiduje, aby zrzeczenie się praw oraz nieruchomości na rzecz Gminy stanowiło źródło przychodów.

Porady prawne

Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się przychodów, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zwiększają ten fundusz. Jednocześnie zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zwiększa się m. in. o wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych korzystających z działalności socjalnej, o której mowa w art. 2 pkt 1 ustawy oraz przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nie przeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy). Działalnością socjalną, w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno - oświatowej, sportowo - rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Jednocześnie z art. 2 pkt 4 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wynika, że zakładowe obiekty socjalne to - ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo - rekreacyjne, żłobki i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej. Uznać więc należy, że w zakresie unormowań prawnych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych fakt zrzeczenia się prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz położonych na tym gruncie budynków i budowli, zakwalifikowanych jako środki trwałe służące działalności socjalnej, na rzecz Gminy nie powoduje powstania przychodów po stronie Spółki, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ponadto Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego podaje, iż art. 179 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przewidujący możliwość zrzeczenia uchylono od dnia 15 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 48, poz. 462). W przedmiotowej sprawie zrzeczenie nastąpiło przed uchyleniem ww. przepisu.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika