Spółka pyta czy wydatki poniesione na kwiaty, elementy dekoracji wnętrz i gadżetów z logo firmy (...)

Spółka pyta czy wydatki poniesione na kwiaty, elementy dekoracji wnętrz i gadżetów z logo firmy stanowią koszty uzyskania przychodów?

W dniu 23.03.2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny informuje, że Spółka ponosi określonego rodzaju wydatki, które przedstawia w następujący sposób: 1) wydatki na zakup kwiatów doniczkowych do dekoracji pomieszczeń w Spółce; celem zakupu roślin jestpoprawa warunków pracy, poprzez stworzenie przyjaznego i kolorowego otoczenia oraz zapewnienie większej ilości tlenu w pomieszczeniach zamkniętych, 2) wydatki na zakup kwiatów ciętych wręczanych pracownikom podatnika z okazji: zdarzeń okolicznościowych (np. 8 marca ? Dzień Kobiet), podsumowania roku i wręczania nagród, innych imprez i zdarzeń mających za cel integracje pracowników, 3) zakup wieńców pogrzebowych dla zmarłego pracownika lub najbliższych członków jego rodziny, 4) wydatki na nabycie obrazów służących do dekorowania wnętrz, przy czym obrazy te nie są dziełami sztuki bądź antykami, lecz mają charakter standardowy i są powszechnie dostępne (reprodukcje, obrazy dostępne poza galeriami sztuki), 5) wydatki na zakup gadżetów z widocznym logo firmy, które następnie są przekazywane kontrahentom lub rozdawane na targach. W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy ww. wydatki, należy uznać za koszty uzyskania przychodów czy też wydatki te należy uznać za spełniające kryterium reprezentacji
w rozumieniu przepisów podatkowych, a tym samym winny zostać wyłączone z kategorii kosztów potrącanych dla celów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? W opinii Spółki, wszystkie z ww. wydatków w opisanym stanie faktycznym nie odnoszą się do reprezentacji, natomiast mają jako koszty ogólnego zarządu bądź reklamy ? charakter bezpośrednio związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i w konsekwencji mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, co następuje:W oparciu o ustawę z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (opublikowaną w Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 r. wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.Zgodnie z tą regułą, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być łącznie spełnione dwa warunki:
- celem wydatku powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,- wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 tej ustawy, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Porady prawne
Wydatki wskazane przez Podatnika, takie jak: zakup kwiatów do dekoracji pomieszczeń, zakup kwiatów ciętych, zakup wieńców pogrzebowych dla pracownika lub najbliższych członków jego rodziny, zdaniem tut. Organu nie kwalifikują się do kosztów związanych z reprezentacją. Nie są to bowiem działania skierowane na zewnątrz, na określone lub nieokreślone grono kontrahentów ponadto, poniesienie ich nie zmierza do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność. Można je natomiast na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy zaliczyć do kategorii kosztów, które nie wiążą się z konkretnym przychodem, ale dotyczą funkcjonowania Spółki jako całości. Kryteria powyższe spełniają także wydatki związane z zakupem obrazów i reprodukcji przy założeniu, że nie będą to szczególnie cenne okazy, nabywane w celu podkreślenia wytworności, okazałości w sposobie funkcjonowania Spółki. Ponadto, zdaniem Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego, wydatki na zakup gadżetów z widocznym logo firmy, przekazywane następnie kontrahentom, rozdawane na targach mają charakter reklamowy a nie reprezentacyjny (zachęcają bowiem potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług). Przyczyniają się zatem do wzrostu zainteresowania oferowanymi przez nią produktami, co znajduje bezpośrednie przełożenie na wzrost sprzedaży tych produktów, a co za tym idzie wpływa na zwiększenie osiągniętych przychodów. Zachowany zostaje podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego, czyli wpływu danego wydatku na powstanie lub zwiększenie przychodu. W konsekwencji, można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wartości. Mając na uwadze powyższe, stanowisko zaprezentowane przez Podatnika jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika