Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota, którą przeznaczono, (...)

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota, którą przeznaczono, zgodnie ze statutem, na budowę Biblioteki i którą zapłacono za wystawione przez kontrahenta faktury VAT potwierdzające nabycie materiałów i robót budowlanych niezrealizowanych w rzeczywistości, w części odpowiadającej wartości niedoborów, nadal może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w przypadku potwierdzenia takiego stanu przez prawomocny wyrok sądu w sprawie karnej lub cywilnej?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2007 r. (do tut. Organu podatkowego wpłynął w dniu 23 lutego 2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stwierdzenia, czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota dotacji celowej, przeznaczonej zgodnie ze statutem na budowę Biblioteki, którą zapłacono za wystawione przez kontrahenta faktury VAT potwierdzające nabycie materiałów i robót budowlanych niezrealizowanych w rzeczywistości, w części odpowiadającej wartości niedoborów w przypadku orzeczenia o tym fakcie w prawomocnym wyroku sądu, może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lutego 2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż w dniu 19 maja 2003 r. zawarł umowę z M. S.A. na budowę Biblioteki. Źródłem sfinansowania nowej inwestycji była dotacja celowa na zadanie inwestycyjne określone w ustawie budżetowej. Podatnik dokonywał wypłat środków finansowych na materiały i za wykonywane roboty budowlane sukcesywnie na podstawie otrzymywanych faktur VAT. W dniu 5 maja 2006 r. Podatnik złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W wyniku podjętych przez Najwyższą Izbę Kontroli działań stwierdzono braki w nabytych materiałach oraz niewykonanie części usług, w związku z czym ustalono, iż nie zaistniały podstawy do rozliczenia części zafakturowanej przez M. S.A. kwoty, faktycznie zapłaconej przez Podatnika. Powyższa kontrola skutkowała wszczęciem postępowania karnego przed Sądem Okręgowym we Wrocławiu (sygn. Akt ApII Ds.11/04). Firma M.S.A. nie dokonała jednak zmiany wartości zafakturowanych, a nie wykonanych czynności w postaci nabycia materiałów
i wykonanych robót budowlanych, która pozwoliłaby Podatnikowi na urealnienie wartości wykonanych prac.
Ponadto Podatnik podaje, iż zgodnie ze statutem powołany jest do realizacji zadań w zakresie edukacji i kształcenia studentów, w związku z czym korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów, które zgodnie ze statutem przeznaczone są na działalność naukową, oświatową, w tym polegającą na kształceniu studentów w części przeznaczonej na te cele.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota, którą przeznaczono, zgodnie ze statutem, na budowę Biblioteki i którą zapłacono za wystawione przez kontrahenta faktury VAT potwierdzające nabycie materiałów i robót budowlanych niezrealizowanych w rzeczywistości, w części odpowiadającej wartości niedoborów, nadal może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w przypadku potwierdzenia takiego stanu przez prawomocny wyrok sądu w sprawie karnej lub cywilnej?
Zdaniem Podatnika otrzymana kwota, którą zgodnie ze statutem Uczelni przeznaczono
na budowę Biblioteki i którą przeznaczono na nabycie materiałów i usług budowlanych nie w pełni zrealizowanych, może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.

Porady prawne
1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, również w przypadku gdy prawomocnym wyrokiem sądu w sprawie karnej lub cywilnej zostanie stwierdzone, że poniesione wydatki dotyczyły faktycznie niezrealizowanych czynności.
Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, co następuje:
Oceniając przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny stwierdzić należy, iż otrzymana dotacja celowa na zadanie inwestycyjne określone w ustawie budżetowej, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Przepis ten stanowi bowiem, iż wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16a-16m.
Fakt orzeczenia prawomocnym wyrokiem sądu w sprawie karnej lub cywilnej, że ponoszone przez Podatnika wydatki na podstawie otrzymanych faktur VAT dotyczyły czynności, które nie zostały faktycznie zrealizowane przez kontrahenta powoduje, iż nie można uznać, że otrzymany w postaci dotacji celowej dochód został przeznaczony na wytworzenie środka trwałego - na budowę Biblioteki ? a zatem jest wolny od podatku. W takiej sytuacji prawomocne orzeczenie sądu potwierdzające ostateczną wartość niedoborów w postaci braku wbudowanych materiałów i niewykonanych prac skutkować będzie zmianą kwalifikacji otrzymanych kwot dotacji. Skoro więc kwoty pochodzące z dotacji (co stwierdzone będzie wyrokiem sądu) nie zostały przeznaczone na pokrycie kosztów wytworzenia środka trwałego, od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, to kwoty te nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w cyt. przepisie.
Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podaje, że zastosowanie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sytuacji, gdyby budowa Biblioteki nie była sfinansowana z otrzymanej dotacji celowej na zadanie inwestycyjne, tylko z innych dochodów Uniwersytetu, jest możliwe. Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Wobec powyższego stwierdza się, iż stanowisko wyrażone w zapytaniu jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika