Czy sprzedaż części do ciągników rolniczych, kombajnów, maszyn rolniczych i leśnych posiadających (...)
Czy sprzedaż części do ciągników rolniczych, kombajnów, maszyn rolniczych i leśnych posiadających silnik wyłącza ją spod opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz prosi o interpretację przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit.f ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani ... prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży części zamiennych do ciągników, maszyn rolniczych i leśnych opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Podatniczka zwraca się z zapytaniem czy sprzedaż części do ciągników rolniczych, kombajnów, maszyn rolniczych i leśnych posiadających silnik wyłącza ją spod opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Prosi też o interpretację przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).
Zdaniem Podatniczki w myśl w/w przepisów handel częściami i akcesoriami do wszystkich pojazdów posiadających silnik (samobieżnych) skutkuje wyłączeniem z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żninie dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska Pani ... przedstawionego we wniosku, w świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdza co następuje.
Z dniem 01.01.2007 roku , ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Dodano nowe wyłączenie spod opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Ustawa , o której mowa, nie definiuje, użytego w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f, pojęcia ? pojazd mechaniczny? ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji tego pojęcia nie daje jednak możliwości dowolnego określania jego zakresu znaczeniowego. Interpretacji tego pojęcia należy dokonać w oparciu o wykładnie językową, która przy rozwiązywaniu problemów podatkowych jest metodą podstawową, gdyż w procesie wykładni pierwszeństwo mają dyrektywy językowe (słownikowe znaczenie danego pojęcia). Według ? Nowej encyklopedii powszechnej PWN? (Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 4, Warszawa 1996), pojazd mechaniczny to ? pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych (np. po torach kolejowych, drogach publicznych); rozróżnia się pojazdy mechaniczne szynowe oraz bezszynowe (drogowe; do takich pojazdów bezszynowych należą: samochody (w tym autobusy), trolejbusy, ciągniki, motocykle i pojazdy specjalne (np. czołgi)?. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia pojazdem mechanicznym nie są ani łodzie motorowe, ani motolotnie , bo nie poruszają się po trasach lądowych. Będą nimi ? prócz samochodów, tramwajów i motocykli ? kombajny zbożowe, ciągniki rolnicze, maszyny rolnicze i leśne mające silnik i mogące poruszać się po drogach publicznych.
Reasumując stwierdza się, że prowadzona przez Podatniczkę działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do ciągników rolniczych, kombajnów, maszyn rolniczych i leśnych, jeżeli posiadają silnik i mogą poruszać się po drogach publicznych, wyłączona jest z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym na mocy art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 144, poz. 930 z późn. zm.).
W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żninie postanowił stanowisko Podatniczki wyrażone w zapytaniu uznać za prawidłowe.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Żninie.