Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości podatek należny (...)
Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości podatek należny VAT wynikający z faktur wewnętrznych dotyczących reprezentacji i reklamy?
Na podstawie przepisu art.16 ust. l pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek VAT należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy wynika natomiast, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publiczne w inny sposób.Przy przekazaniu towarów lub usług na potrzeby reprezentacji i reklamy podatnik jest obowiązany do naliczenia sobie podatku należnego i wystawienia faktur VAT wewnętrznych.
Art. 16 ust. l pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących zaliczenia w koszty podatku VAT należnego obciążającego przekazanie na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (na podstawie art. 16 ust. l pkt 46 lit. b updop) cały należny podatek VAT jaki podatnik naliczył w fakturze wewnętrznej przy przekazaniu lub zużyciu na cele reprezentacji i reklamy, niezależnie od tego, czy wartość (netto) przekazanych wyrobów została zaliczona w całości czy częściowo do limitu wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.