Czy rozszerzone badania profilaktyczne w ramach opieki zdrowotnej sprawowanej nad pracownikami stanowią (...)
Czy rozszerzone badania profilaktyczne w ramach opieki zdrowotnej sprawowanej nad pracownikami stanowią przychód pracownika podlegający opodatkowaniu?
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód ze stosunku służbowego. stosunku pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartości innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Natomiast zgodnie z art. 229 § 1, § 2 oraz § 6 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) wstępnym badaniom lekarskim podlegają osoby przyjmowane do pracy, pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe. Badaniom wstępnym nie podlegają jednak osoby przyjmowane ponownie do pracy u danego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą. Ponadto pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik podlega kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku. Wstępne badania są przeprowadzane na koszt pracodawcy. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.
Jednocześnie zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z 1996 r. Nr 69 poz. 332 ze zm.) lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne może poszerzyć jego zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, a także wyznaczyć krótszy termin następnego badania, niż to określono we wskazówkach medycznych, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne dla prawidłowej oceny stanu zdrowia osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika, a specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, stanowią część badania profilaktycznego.
Treść wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w powiązaniu z przepisami Kodeksu pracy oraz rozporządzeniem Ministra Zdrowia Opieki Społecznej wskazuje; iż świadczenia pieniężne ponoszone przez pracodawcę, które obejmują również dodatkowe badania stanowiące część badań profilaktycznych zleconych przez lekarza w ramach zawartej umowy o świadczeniu usług medycznych w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej sprawowanej przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie są świadczeniami ponoszonymi za pracownika i nie stanowią przychodu pracownika.
Wobec powyższego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko zajęte przez wnioskodawcę nie jest prawidłowe, a dodatkowe badania stanowiące część badań profilaktycznych nie są świadczeniami pieniężnymi ponoszonymi za pracownika zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.