Jak należy udokumentować refundcję podatku od nieruchomości?

Jak należy udokumentować refundcję podatku od nieruchomości?

Pismo niniejsze stanowi informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzieloną w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 4 marca 2004 r. Spółka zwróciła się z pytaniem, w jaki sposób należy udokumentować obciążenie kontrahenta Spółki zapłaconym przez Nią podatkiem od nieruchomości. Do pisma Spółka dołączyła kserokopie umowy sprzedaży.

Porady prawne

Stan faktyczny w sprawie jest następujący:

Spółka zakupiła od osoby fizycznej lokal użytkowy. W § 5 umowy sprzedaży określona została data przekazania obiektu Spółce (31.03.2004 r.). Zgodnie z postanowieniami zawartymi w tym paragrafie, sprzedający zobowiązał się do ponoszenia kosztów i opłat związanych z lokalem - do dnia jego przekazania. Spółka opłaciła podatek od nieruchomości, którym zamierza obciążyć sprzedającego. Spółka ma wątpliwości jakim dokumentem czynność ta powinna być udokumentowana - fakturą VAT czy notą księgową?

Zdaniem Spółki powinna ona wystawić notę księgową.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego w sprawie wyjaśnia, co następuje :

Obowiązek wystawienia faktur VAT, określony w art. 32 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 8, poz. 50 ze zm.) dotyczy czynności objętych zakresem działania tej ustawy zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych, za wyjątkiem czynności nie objętych ustawą, czyli sprzedażą, której przedmiotem nie są towary i usługi w rozumieniu ustawy oraz czynności wymienione w art. 3.

Podatek od nieruchomości nie jest towarem w rozumieniu art. 4 pkt 1 powołanej ustawy, a jego refundacja nie jest czynnością wymienioną w art. 2 ustawy, co oznacza, że nie ma podstaw do wystawienia faktury VAT, aby udokumentować obciążenie kontrahenta kwotą zapłaconego podatku od nieruchomości.

Tym samym potwierdza się poprawność stanowiska Spółki.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika