Czy wprowadzona od dnia 17 grudnia 2005 r. przepisem art. 1 pkt 34 w/w ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. (...)

Czy wprowadzona od dnia 17 grudnia 2005 r. przepisem art. 1 pkt 34 w/w ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. zmiana art. 44 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, polegająca na wydłużeniu terminu karania przestępstw skarbowych, skutkuje wydłużeniem okresu przechowywania dokumentów związanych z poborem podatków, ksiąg podatkowych i dokumentów związanych z ich prowadzeniem ?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko Sp z o.o. z/s w Bielsku-Białej przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2006 r.(uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej okresu przechowywania przez płatnika i podatnika dokumentacji podatkowej w przypadku zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego skutkiem wszczętego postępowania karnego, jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 13 kwietnia 2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2006 r.) Sp z o.o. z/s w Bielsku-Białej wystąpiła do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej okresu przechowywania dokumentacji podatkowej w przypadku toczącego się postępowania karno-skarbowego, skutkiem dokonanej ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy-Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 178, poz. 1479), nowelizacji m.in. art. 44 § 1 tej ustawy.

W przedmiotowym wniosku podatnik wniósł o wyjaśnienie, czy wprowadzona od dnia 17 grudnia 2005 r. przepisem art. 1 pkt 34 w/w ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. zmiana art. 44 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, polegająca na wydłużeniu terminu karania przestępstw skarbowych, skutkujewydłużeniem okresu przechowywania dokumentów związanych z poborem podatków, ksiąg podatkowych i dokumentów związanych z ich prowadzeniem.

Przedstawiając własne stanowisko podatnik uważa, iż jest zobligowany do przechowywania dokumentacji podatkowej do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego podstawowy 5-letni bieg podlega wydłużeniu o okres zawieszonego z mocy prawa postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe (jeżeli podejrzenie ich popełnienia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania), liczony od dnia wszczęcia tego postępowania do dnia jego prawomocnego zakończenia.

Dokonując oceny stanowiska podatnika, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białej-Białej zważył, co następuje:

Stosownie do art. 86 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnicy prowadzący księgi podatkowe (rozumiane, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 4 w/w ustawy jako księgi rachunkowe, podatkowe księgi przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia, do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy i inkasenci ), przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Podobne rozwiązania w/w ustawa wprowadza w zakresie płatników i inkasentów, obciążając ich określonym w art. 32 § 1 obowiązkiem przechowywania dokumentów związanych z poborem lub inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania płatnika lub inkasenta. Również w odniesieniu do podatników wystawiających rachunki i obowiązanych do ich żądania okres przechowywania rachunków wiązany jest z upływem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, co wynika z art. 88 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.

Przytoczone przepisy, tj. zarówno art. 86 §, art. 32 § 1 i art. 88 § 1 i § 2 powyższej ustawy, przyjmują okres przechowywania przez podatników ksiąg podatkowych i związanych z ich prowadzeniem dokumentów oraz przez płatników dokumentów związanych z poborem podatków, a także rachunków wystawianych przez podatników oraz obowiązanych do ich żądania - równy okresom przedawnienia zobowiązania podatkowego, a więc zgodnie z art. 70 § 1 tej ustawy - 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Niezależnie zatem od wymaganych przez prawo bilansowe okresów przechowywania określonych dokumentów, dla celów podatkowych wskazane wyżej dokumenty, winny być przechowywane aż do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W powołanym wyżej art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej przyjęto zasadę, iż każde zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, z wyjątkiem dotyczącym zobowiązań zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym, które w ogóle nie ulegają przedawnieniu, z tym jednak, że po upływie terminu przedawnienia zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu (§ 8 tego przepisu).

W art. 70 § 6 powyższej ustawy określono przypadki skutkujące zawieszeniem biegu terminu przedawnienia, za które uznano: wszczęcie postępowania karnego lub postępowania w sprawach o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe ( pkt 1 ), wniesienie skargi do sądu administracyjnego ( pkt 2) oraz wniesienie żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa ( pkt 3 ), określając dodatkowo w art. 70a ustawy j.w.jeszcze jedną podstawę do zawieszenia biegu terminu omawianego przedawnienia, którą stanowi wystąpienie przez organ podatkowy z wnioskiem do organu innego państwa o uzyskanie informacji w przedmiocie opodatkowania podatnika w tymże państwie, jeżeli ustalenie bądź określenie przez organ wysokości zobowiązania uzależnione jest od uzyskania takiej informacji, z uwagi na umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku wskazanym przez Spółkę we wniosku z dnia 13 kwietnia 2006 r. tj. w wyniku wszczęcia postępowania karnego lub postępowania w sprawach o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe wiążące się z niewykonaniem tego zobowiązania ma ten skutek, iż okres od dnia wszczęcia postępowania ( art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej ) do dnia jego prawomocnego zakończenia ( art. 70 § 7 pkt 1 ustawy j.w.) nie jest wliczany do biegu przedawnienia, co w konsekwencji oznacza, iż o okres zawieszenia tego postępowania, zostanie wydłużony wynikający z art. 70 § 1 powyższej ustawy, podstawowy 5-letni okres przedawnienia tego zobowiązania, a tym samym wydłużeniu ulegnie okres przechowywania związanej z tym zobowiązaniem dokumentacji podatkowej. Należy przy tym wskazać, iż przepisy art. 70 Ordynacji podatkowej znajdują odpowiednie zastosowanie do należności płatników lub inkasentów z tytułu niepobranych lub niewpłaconych podatków, co wynika z treści art. 71 tej ustawy.

Z powołanych regulacji wynika więc, iż dla celów podatkowych okres przechowywania wskazanej wyżej dokumentacji wiązany jest wyłącznie z okresem przedawnienia zobowiązania podatkowego, bez związku zatem z okresem przechowywania tej dokumentacji dla celów podatkowych pozostaje wydłużenie do 10 lat terminu karalności niektórych przestępstw skarbowych, wprowadzone przepisem art. 1 pkt 34 w/w ustawy z dnia 28 lipca 2005 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie obejmuje analizy stanowiska przedstawionego przez podatnika w piśmie z dnia 2 czerwca 2006 r. w zakresie wpływu zdarzeń skutkujących przerwaniem biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego na okres przechowywania przez płatnika dokumentów podatkowych, jako że kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Spółki.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej sporządzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla niego organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika