Pytanie podatnika dotyczy możliwości zakwalifikowania kosztów inwestycji, poniesionych np. w formie (...)

Pytanie podatnika dotyczy możliwości zakwalifikowania kosztów inwestycji, poniesionych np. w formie kompensaty, do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie KSSE.

Spółka w złożonym wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny:M Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji, sprzedaży i montażu zintegrowanych systemów magazynowych na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego z dnia ......1999 r. W dniu ........2001 r. podmiot rozpoczął czynną działalność na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) w G. na podstawie udzielonego mu dnia .......1999 r. zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie KSSE - poprzez wystawienie pierwszej faktury sprzedaży. Spółka korzysta z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodu osiągniętego z działalności wykonywanej na terenie Strefy.Obecnie, tj. w 2006 r., na terenie Spółki w G. prowadzona jest duża inwestycja polegająca na budowie i wyposażaniu nowej hali produkcyjnej. W ramach tej inwestycji wznoszony jest budynek hali, gromadzone są środki trwałe i montowane są linie technologiczne. W związku z tym Spółka ponosi znaczne koszty i zamierza skorzystać z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego CIT w części dotyczącej prowadzonej inwestycji. Większa część inwestycji zostanie sfinalizowana i zafakturowana w 2006 r. Spółka otrzyma więc część faktur zakupu przed końcem 2006 r., dokona ich zapłaty w bieżącym roku i jednocześnie będzie w fizycznym posiadaniu przedmiotów zakupu. Jednakże zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji oraz w myśl założonej polityki płatności zobowiązań (firma M. negocjuje z dostawcami jedno- lub dwu- miesięczne terminy płatności w celu rozłożenia w czasie znacznych zobowiązań z tytułu zakupów, o których mowa) Spółka planuje realizację części płatności już w 2007 r.

Porady prawne

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w sytuacji, gdy warunkiem uprawniającym do uznania danego kosztu jako kosztu kwalifikującego się do objęcia pomocą publiczną jest zapłata za faktury zakupowe, istotne znaczenie ma forma, w jakiej zapłata zostanie zrealizowana (np. kompensata).Stanowisko podatnika:W opinii Spółki w sytuacji, gdy warunkiem uprawniającym do uznania danego kosztu jako kosztu kwalifikującego się do objęcia pomocą publiczną jest zapłata za faktury, nie ma znaczenia jaka jest forma zapłaty, (a więc dopuszczalna jest również kompensata).

W przedstawionym stanie faktycznym tut. organ podatkowy stwierdza, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie Zezwolenia Nr ... z dnia ........1999 roku, zmienionego następnie Decyzją Ministra Gospodarki Nr ... z dnia ..........2000 r.Przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996r. Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 121, poz. 770, z 1998r. Nr 106, poz. 668, z 2000r. Nr 117, poz. 1228, z 2002r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jednocześnie w art. 17 ust. 4 ustawy o pdop ustawodawca podkreśla, iż powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 z późn. zm.), uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na: 1.zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika, 2.rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. Zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów, znak PB4/KA-8213-321-25/06; ?Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne. Na ich podstawie za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną uznaje się koszty inwestycji poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy m.in. na zakup, wytworzenie we własnym zakresie, rozbudowę lub modernizację środków trwałych (§ 6 ust. 1 rozporządzeń). Pojęcie ?poniesionych kosztów inwestycji? nie zostało zdefiniowane w rozporządzeniach. Jednak do wyliczenia (dyskontowania) otrzymanej pomocy w postaci niezapłaconego podatku dochodowego konieczne jest ustalenie daty poniesionych wydatków inwestycyjnych, tj. określenie, czy poniesienie wydatku oznacza jego faktyczne zrealizowanie w znaczeniu kasowym, czy też wystarczające jest dokonanie odpisu niebędącego wydatkiem, powodujące zmianę w strukturze aktywów lub pasywów przedsiębiorcy. Rozstrzygając tę kwestię należy zwrócić uwagę na fakt, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków, kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to ?poniesienie? musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. W związku z tym nie jest wystarczające, dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego, jedynie dokonanie odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia.?W świetle art. 498 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny - (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i wierzycielami, każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym. Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Art. 499 Kodeksu cywilnego stanowi, że potrącenia dokonywa się przez oświadczenie złożone drugiej stronie. Oświadczenie ma moc wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się możliwe. Potrącenie jest więc formą wykonania zobowiązania, do którego, w myśl art. 503 Kodeksu cywilnego, stosuje się przepisy o zaliczeniu zapłaty.W związku z tym z momentem złożenia oświadczenia o potrąceniu wzajemnych należności i zobowiązań przez obie strony podatnik z mocą wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się możliwe, może zaliczyć wydatki jako kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z zachowaniem pozostałych warunków określonych w wymienionym powyżej rozporządzeniu Rady Ministrów.


Referencje

IP-PB3-423-477/08-2/MK, interpretacja indywidualna

PB4/KA-8213-321-25/06, wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika