Czy poniesione przez Muzeum wydatki na przeprowadzenie szkoleń, organizacji seminariów wyjazdowych, (...)

Czy poniesione przez Muzeum wydatki na przeprowadzenie szkoleń, organizacji seminariów wyjazdowych, czy też pokrycie kosztów biletów lotniczych dla pracowników będących odrębnymi przedsiębiorcami, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów ... Muzeum?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5.12.2005 r. (wpływ 12.12.05 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

W dniu 12.12.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynęło zapytanie M. o treści:
Czy poniesione wydatki na przeprowadzenie szkoleń, organizacji seminariów wyjazdowych, czy też pokrycie kosztów biletów lotniczych dla pracowników będących odrębnymi przedsiębiorcami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż jedną z wielu działalności prowadzonych przez Muzeum jest świadczenie usług przewodnickich dla grup zwiedzających i indywidualnych osób z kraju i zagranicy. Usługi te świadczone są i sprzedawane, ale bezpośrednimi ich wykonawcami są przewodnicy (w ramach własnych działalności gospodarczych), z którymi M. zawarło stosowne umowy. M., w celu właściwego merytorycznego przygotowania przewodników do wykonywanej pracy organizuje dla nich co rok szkolenia, w których wykładowcami są historycy, socjologowie, pedagodzy i byli więźniowie. Obecność przewodników w tych szkoleniach jest obowiązkowa, co zawarte jest w regulaminie Obsługi Odwiedzających.
Zdaniem M. wydatki wyżej wymienione są dla Muzeum kosztami uzyskania przychodów, ponieważ zwiazane są one z prowadzoną działalnością.
Tut. organ podatkowy odnosząc się do przedstawionego wyżej stanu faktycznego, wyjaśnia co następuje.
Definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w cela osiągnięcia przychodów, wyjątkiem określonych w art. 16ust. 1 tej ustawy. Przesłanką uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest cel jego poniesienia, t. j. osiągnięcia (lub powiększenia) przychodów.
Brzmienie powołanej regulacji prawnej nie pozostawia zatem wątpliwości, co do tego, że nie wszystkie wydatki poniesione przez podatnika są kosztami uzyskania przychodów. Za taką wykładnią przemawia w szczególności zwrot ?w celu', użyty w cyt. przepisie. Należy ponadto zwrócić uwagę, że ustawodawca nie posługuje się kategorią kosztów prowadzonej działalności lecz wiąże pojęcie kosztu z pojęciem przychodu. Zaliczenie konkretnego wydatku do kosztu uzyskania przychodu jest uzależnione od wykazania bezpośredniego związku z uzyskanym przychodem.
,Odnosząc się zatem do kwestii uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych ze szkoleniem odrębnych przedsiębiorców (przewodników) tut. organ podatkowy stwierdza, iż wydatki te trudno uznać za racjonalne i gospodarczo uzasadnione, bowiem dotyczą one podnoszenia kwalifikacji lub zdobywania uprawnień przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a nie dotyczącą bezpośrednio Podatnika.Tego rodzaju wydatki winny obciążać koszty działalności przewodników, ponieważ w ich gestii winno leżeć uzyskanie wymaganego poziomu wiedzy, czy zdobywanie odpowiednich uprawnień.Oceniając przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów stwierdza się, iż wydatki poniesione na rzecz przewodników z tytułu prowadzenia szkoleń, organizacji seminariów wyjazdowych, czy też pokrywanie kosztów biletów lotniczych, jako nie związane z uzyskanym przychodem, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów Podatnika - zatem stanowisko Jednostki w powyższej sprawie jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja:
? dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
? nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika