Czy otrzymane przez Spółkę z Wojewódzkiego Urzędu Pracy środki pomocowe pochodzące z funduszy (...)

Czy otrzymane przez Spółkę z Wojewódzkiego Urzędu Pracy środki pomocowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego stanowią przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a jednocześnie wydatki sfinansowane z tych przychodów czy są kosztem uzyskania przychodów?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.12.2006 r. (wpływ: 10.01.2007 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.01.2007 r. Podatnik złożył w tut. Urzędzie pismo z zapytaniem o treści:

Porady prawne

Czy otrzymane przez Spółkę z Wojewódzkiego Urzędu Pracy środki pomocowe pochodzące z funduszy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego stanowią przychody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a jednocześnie wydatki sfinansowane z tych przychodów czy są kosztem uzyskania przychodów?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka podpisała umowę konsorcjum z Fundacją Rozwoju Regionu, w ramach której współuczestniczy we wdrażaniu projektu ?Nowe umiejętności lepsza perspektywa?. Cykl szkoleń dofinansowany jest ze środków UE. Środki te przekazywane są przez instytucję wdrażającą czyli Wojewódzki Urząd Pracy na konto Fundacji Rozwoju Regionu, a następnie na podstawie wystawianych przez Spółkę not obciążeniowych dokumentujących poniesienie wydatków takich jak np. wynagrodzenia dla wykładowców, zakup pomocy dydaktycznych itp. są przekazywane na konto Spółki. Refundacja poniesionych wydatków odbywa się najczęściej raz w miesiącu i dotyczy wyłącznie kosztów zapłaconych.

W ocenie strony, uzyskany przez Spółkę przychód będący zwrotem kosztów poniesionych w trakcie realizacji ww. zadania, będzie przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, a poniesione koszty związane z realizacją tego zadania nie będą kosztami uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 i art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy.

Tut. organ podatkowy odnosząc się do przedstawionego wyżej stanu faktycznego wyjaśnia co następuje:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Środki otrzymane z wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego są środkami publicznymi zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych /Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm./, a więc są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji nie można stwierdzić, że pochodzą z bezzwrotnej pomocy ? a więc, że korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie zawartej umowy Spółka jako ?ostateczny odbiorca (beneficjent)? w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc ?usług?, których wykonanie zleciła, odpowiedzialna za ich realizację Instytucja Wdrażająca. Środki otrzymane przez Jednostkę z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażającej stanowią dla Spółki przychody stosownie do postanowień art. 12 ust.1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż przychodami (...) są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy (...)

Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla Ostatecznego Odbiorcy, prowadzącego działalność gospodarczą będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażających zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.

W przypadku natomiast przeznaczenia pomocy na inwestycje, wydatki poniesione na te przedsięwzięcia nie są kosztami podatkowymi /art. 16 ust. 1 pkt 1 lit b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych/, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie art. 12 ust. 4 pkt 6a tej ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ? stosownie do art.16 ust. 1 pkt 48 ustawy podatkowej.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy jw. ? interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika