Czy dochody uzyskane z działalności określonej w statucie Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia (...)

Czy dochody uzyskane z działalności określonej w statucie Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm./, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03.2007 r. (wpływ: 27.03.2007 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2007 r. Podatnik złożył w tut. Urzędzie pismo z zapytaniem o treści:
Czy dochody uzyskane z działalności określonej w statucie Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Porady prawne

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność wspomagającą wszechstronny rozwój społeczności miasta i poprawę standardu życia jego mieszkańców.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest:
1.inicjowanie, wspieranie i prowadzenie wszelkich działań służących społecznemu, cywilizacyjnemu, kulturalnemu i gospodarczemu rozwojowi miasta i regionu oraz poprawie ogólnego standardu mieszkańców,
2.udział w życiu publicznym miasta i regionu, kształtowanie postaw obywatelskich oraz pobudzanie inicjatyw i aktywności społecznej,
3.podejmowanie działań na rzecz rozwoju demokracji i samorządności lokalnej,
4.powołanie doraźnych i organizowanie różnych grup obywatelskich działających na rzecz konkretnych inicjatyw mieszkańców, obejmujących:
a)pomoc społeczną,
b)działalność charytatywną,
c)działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
d)promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej oraz rozwój przedsiębiorczości,
e)upowszechnianie i ochronę praw kobiet,
f)edukację, oświatę i wychowanie,
g)krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
h)działania na rzecz rozwoju turystyki i sportu,
i)kulturę i sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji lokalnej,
j)ochronę środowiska, ochronę zwierząt, promowanie ekorozwoju,
k)przeciwdziałanie patologiom społecznym,
l)wspomaganie rozwoju demokracji lokalnej,
ł) pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych,
m)upowszechnianie i ochronę praw konsumenta,
n)promocję i organizację lokalnego wolontariatu,
5.organizowanie dialogu i przepływu informacji między mieszkańcami miasta a władzami lokalnymi poprzez inicjowanie spotkań i działalność wydawniczą,
6.współpracę z osobami, instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami o podobnych celach działania,
7.rozbudzanie lokalnego patriotyzmu poprzez promowanie dziedzictwa miasta i regionu,
8.promocja pozytywnego wizerunku miasta Oświęcim, podnoszącego prestiż miasta i regionu.

W ocenie strony dochody uzyskane z działalności określonej w statucie Stowarzyszenia korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustosunkowując się do stanowiska Podatnika wynikającego z przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:

Stowarzyszenie, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają przepisom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że Stowarzyszenie ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez Stowarzyszenie z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych

Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym zależy ono od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
- uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają również dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Cele Stowarzyszenia powinny być określone w statucie. Muszą być one wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Organ podatkowy bada jedynie, czy cele określane w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe. Z uwagi na fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności i równości opodatkowania, ich stosowanie nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej.

Należy zaznaczyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka czy kultura. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie w/w wyrazów: przez oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Przez naukę należy rozumieć zasób wiedzy, która służy wyjaśnieniu natury świata. Natomiast przez kulturę ? należy rozumieć całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacony w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie.

Po analizie przytoczonych definicji i wymienionych wyżej celów statutowych należy stwierdzić, iż żadne z nich nie można zakwalifikować do celów oświatowych, nauki czy też kultury.

Do celów tożsamych jakie wymienia ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 4 nie można również zaliczyć działań polegających na wspieraniu inicjatyw w określonej sferze działalności, bowiem gdyby ustawodawca chciał objąć szczególną preferencją podatkową tego typu działania, to wskazałby to w przedmiotowym przepisie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 wprost, tak jak to uczynił w przypadku inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę.

Zauważenia natomiast wymaga cel statutowy wymieniony w punkcie 4. Gdyby zatem powoływane doraźne grupy obywatelskie miały działać na rzecz konkretnych inicjatyw mieszkańców obejmujących np. pomoc społeczną, działalność charytatywną, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych itp., były wyłaniane ze struktur Stowarzyszenia, co oznaczałoby, że Stowarzyszenie prowadzi działalność w tym właśnie zakresie, to dochody z tych działalności, gdy będą służyły wyłącznie realizacji wymienionych celów statutowych, będą mogły podlegać przedmiotowemu zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa- interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika