Czy koszty poniesione w związku z realizacją umowy zlecenia zawartej pomiędzy spółką z o.o. a jej (...)
Czy koszty poniesione w związku z realizacją umowy zlecenia zawartej pomiędzy spółką z o.o. a jej wspólnikiem, polegającej na prowadzeniu spraw społki oraz reprezentowaniu jej na zewnątrz, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Uregulowania prawne dot. kwestii kosztów zostały określone w art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).Zgodnie z art. 15 ust. 1 wymienionej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.Należy podkreślić, że stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów mogą być jedynie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów.W związku z powyższym nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów te wydatki, które nie mają związku z osiągniętym przez spółkę przychodem.
Spółka ma prawo wyboru zleceniobiorcy, z którym umowa - zlecenie o zarządzanie jest dla niej najkorzystniejsza.Jeżeli więc umowa zawarta z udziałowcem, o którym mowa w piśmie, pod względem ekonomicznym a także fachowym jest korzystna dla spółki, a wydatek z tego tytułu ma związek z przychodami, to wydatek ten należy traktować jako koszt uzyskania przychodów.
Ponadto, spółka ponosząc wydatki na rzecz osoby powiązanej z podmiotem gospodarczym kapitałowo winna mieć na uwadze art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.