Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących (...)

Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie paliwa silnikowego wykorzystywanego do napędu pojazdów czterokołowych zarejestrowanych przez właściwy organ rejestracyjny jako ciągniki rolnicze ?

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Spółkę wniosku z dnia 14.09.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa silnikowego wykorzystywanego do napędu ciągnika rolniczego, uznaje przedstawione przez Spółkę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE Spółka złożyła w dniu 21 września 2006 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek, uzupełniony w dniu 15 grudnia br., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa silnikowego wykorzystywanego do napędu ciągnika rolniczego.

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach swojej działalności prowadzi pensjonat położony w Bieszczadach. Celem zwiększenia atrakcyjności tej placówki Spółka zakupiła pojazdy czterokołowe, do napędu których wykorzystywana jest benzyna. W fakturach zakupu przedmiotowych pojazdów określono przedmiot transakcji jako ciągnik rolniczy. Spółka we wniosku z dnia 14.09.2006 r. wskazuje, że pojazdy czterokołowe nie podlegają rejestracji przez właściwy organ administracji publicznej i Spółka nie uznaje ich za pojazdy samochodowe.

W piśmie DK/ACH/K.1109/2006 z dnia 15.12.2006 r. Spółka informuje jednak, że pojazdy czterokołowe są zarejestrowane w ?wydziale komunikacji? jako ciągniki rolnicze. Ponadto Spółka wskazuje, że przedmiotowe pojazdy nie spełniają warunków określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ? 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Spółka informuje, że powyższe pojazdy osiągają maksymalną prędkość 100 km/h a ich dopuszczalna masa całkowita wynosi 350 kg.

W ocenie Spółki przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do przedmiotowych pojazdów. Nie są one bowiem pojazdami samochodowymi. Zdaniem Spółki definicja pojazdu samochodowego zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym nie może w przedmiotowej sprawie decydować o możliwości odliczania podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.

Przepis art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca ? nie więcej jednak niż 6 000 zł. Powyższy przepis nie dotyczy przypadków oraz pojazdów określonych w art. 86 ust. 4 ustawy.

Z cytowanych przepisów wynika, że ustawodawca wprowadził ograniczenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem pojazdów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ? 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Słusznie wskazuje Spółka we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojazdu samochodowego.

Taki stan rzeczy powoduje, iż w celu wyjaśnienia zawartego w ustawie pojęcia pojazdu samochodowego należy odnieść się do innych przepisów powszechnie obowiązujących. Nie może podstawy do tego stanowić Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług bowiem ma ona zastosowanie do identyfikowania towarów wyłącznie w przypadku kiedy w przepisach o podatku od towarów i usług zostały one nazwane ?towarami?, co wyraźnie wynika z przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Użycie w przepisach art. 86 ust. 3 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług sformułowania ?samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych? wyklucza zatem możliwość identyfikowania tych pojazdów przy zastosowaniu PKWiU.

Zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania a także warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.). Przepisy powyższej ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu (art. 1 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym zawierają definicje pojazdu samochodowego oraz samochodu osobowego. Przepisami tej ustawy należy zatem posiłkować się w celu ustalenia zakresu stosowania przepisów art. 86 ust. 3 i art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

W przedmiotowej sprawie, w związku z informacją Spółki zawartą w piśmie z dnia 15.12.2006 r. o zarejestrowaniu pojazdów czterokołowych jako ciągników rolniczych, organ podatkowy przyjął, że pojazdy te rzeczywiście są ciągnikami rolniczymi. Skoro bowiem organ administracji publicznej, do właściwości którego należy rejestracja środków transportu, opierając się na dokumentach dołączonych do wniosku o rejestrację, uznał posiadane przez Spółkę pojazdy czterokołowe za ciągniki rolnicze organ podatkowy nie jest uprawniony do podważania tej decyzji.

Należy także podkreślić, że organy podatkowe udzielają pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika na podstawie przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego, który nie podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

Fakt, iż zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym definicja pojazdu samochodowego nie obejmuje ciągnika rolniczego powoduje, że do tych ciągników nie ma zastosowania przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Jest w nim bowiem mowa wyłącznie o samochodach osobowych i innych pojazdach samochodowych.

Uwzględniając powyższe Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa silnikowego do ciągników rolniczych. Prawo to uzależnione jest oczywiście od wykorzystywania przedmiotowych ciągników rolniczych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika