Dotyczy możliwości rozliczenia nadpłaty składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy i (...)

Dotyczy możliwości rozliczenia nadpłaty składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Na podstawie art. 14b § 2 i § 5 pkt 2 oraz art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997  r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 27 kwietnia 2007 r., znak: DM-415/5/07 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sposób wskazany w uzasadnieniu.

Uzasadnienie

W dniu 28 lutego 2007 r. do Urzędu Skarbowego w Łęcznej wpłynęło zapytanie o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia nadpłaty dotyczącej składek na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wniosek uzupełniony został w dniach 6 i 17 kwietnia 2007 r. Postanowieniem z dnia 27 kwietnia 2007 r. znak: DM-415/5/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej udzielił Panu interpretacji, w której podziela stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 28.02.2007 r., co do wykorzystania nadpłaty w składkach na ubezpieczenie społeczne na poczet należności z tytułu składek pracownika oraz wykazania nadpłaty (zwrotu składek) w zeznaniu podatkowym za rok, w którym ten zwrot otrzymano. Nadpłata w składkach powstała w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13.03.2006 r., sygn. akt P 8/05 (Dz. U. Nr 46, poz. 335) dotyczącego rolników ? przedsiębiorców. Postanowieniem z dnia 18 czerwca 2007 r., znak: PF-4117-158/EL/07 doręczonym w dniu 20 czerwca 2007 r. organ odwoławczy wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany ostatecznego postanowienia z dnia 27 kwietnia 2007 r. Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007 r. organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub  Europejskiego Trybunału Konstytucyjnego, w tym także, jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.Rażące naruszenie prawa, o którym mowa w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej to taka sytuacja, w której doszłoby do pozostawienia w obrocie prawnym stanowiska organu podatkowego, zawierającego w sobie wykładnię prowadzącą do tego, że przepis ustawy nie został zastosowany lub został zastosowany błędnie (por. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12.06.2007 r., sygn. akt I SA/Rz 32/07).

Porady prawne

W ocenie organu odwoławczego interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 27 kwietnia 2007 r. jest nieprawidłowa bowiem w sposób rażący narusza art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).

Ze zgromadzonego w sprawie przez organ I instancji, a także na etapie postępowania przed organem odwoławczym materiału dowodowego wynika, że po uchyleniu przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego decyzją z  dnia 10.08.2006 r. decyzji z dnia 30.09.2004 r., o ustaniu ubezpieczenia społecznego rolników od dnia 1 października 2004 r. złożył Pan w terenowym oddziale ZUS korekty deklaracji rozliczeniowych związanych z ubezpieczeniem społecznym oraz pozostałymi składkami od m-ca X.2004 r.

Jak wynika z pisma ZUS z dnia 5 października 2006 r.

znak: na Pana koncie powstała nadpłata nienależnie opłaconych składek m.in. na:Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w kwocie - 11.195,81 złFundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych w kwocie - 735,54 złNadpłacone kwoty, zgodnie ze złożoną dyspozycją zostaną zaliczone na poczet należności z tytułu składek za zatrudnionych pracowników począwszy od miesiąca sierpnia 2006 r.

Składając do ZUS korekty deklaracji rozliczeniowych związanych z ubezpieczeniem społecznym należało zgodnie z powołanym wyżej art. 81 ustawy ? Ordynacja podatkowa, skorygować także roczne rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za lata, w których odliczył Pan od przychodu nienależnie zapłacone składki.

Do korekty zeznania winno być dołączone pisemne uzasadnienie przyczyn korekty. W terminie złożenia skorygowanego zeznania obowiązany jest Pan również do wpłaty wraz z odsetkami kwoty podatku wynikającej z dokonanych rozliczeń.Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 24.04.2007 r., znak: MB8/375/2007, stanowiącym odpowiedź na wystąpienie Redakcji dziennika ?Rzeczpospolita?.

Organ odwoławczy nie podziela zatem stanowiska organu pierwszej instancji, a także stanowiska zawartego we wniosku z dnia 28.02.2007 r., iż zeznaniem rocznym, złożonym po upływie roku podatkowego objąć należy tylko te kwoty nadpłat składek, które zostały faktycznie zaliczone na składki związane z ubezpieczeniem pracowników za dany rok. Takie postępowanie jest sprzeczne z dyspozycją zawartą w cytowanym wyżej art. 81 Ordynacji podatkowej.

Organ odwoławczy podziela natomiast pogląd organu pierwszej instancji, iż zwrócone składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych (zaliczone uprzednio do kosztów uzyskania przychodów) należy wykazać jako przychód w roku, w którym dokonano ich zwrotu.

Nadmienić jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 24 ust. 6a ustawy z dnia 13  października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) nienależnie opłacone składki podlegają zaliczeniu przez Zakład z urzędu na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie braku ? na poczet przyszłych składek, chyba, że płatnik składek złoży wniosek o zwrot składek.

Jak wynika z pisma skierowanego do ZUS z dnia 14.09.2006 r. nie składał Pan wniosku o zwrot nadpłat, lecz zadysponował zarachowanie nadpłaty na bieżące zobowiązania wobec ZUS. Dlatego nie jest możliwe rozliczenie w/w nadpłat w  sposób określony w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej z dnia 27.04.2007 r. znak: DM-415/5/07.

Zgodnie z art. 14b § 5 zdanie drugie Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007 r. zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w  którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy ? począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Z kolei w myśl art. 14c zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi nie określa się albo nie ustala się zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się,nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.Mając powyższe na uwadze należało orzec jak na wstępie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika