Dotyczy opodatkowania dochodu z tytułu pomocy finansowej dla funkcjonariusza Policji

Dotyczy opodatkowania dochodu z tytułu pomocy finansowej dla funkcjonariusza Policji

Na podstawie art. 14 b § 5 1 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 4 lipca 2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Prudniku z dnia 24 czerwca 2005r. nr PD-406/13/3/05 dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pomocy finansowej przyznanej Panu w 1995r. na budownictwo mieszkaniowe - utrzymuje w mocy postanowienie organu I instancji.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2005r, do Urzędu Skarbowego w Prudniku wpłynął Pana wniosek - uzupełniony w dniu 17 maja 2005 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania otrzymanej przez Pana w 1995 r. pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe.

Porady prawne

Zgodnie z przedstawionym przez Pana stanowiskiem otrzymana pomoc finansowa winna być opodatkowana w dacie jej udzielenia, a nie w momencie umorzenia, tj. po 10 latach służby.
Postanowieniem z dnia 24 czerwca 2005r. nr PD-406/13/3/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku uznał, iż stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku jest nieprawidłowe, gdyż pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego stanowi na mocy art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychód ze stosunku służbowego, podlegający opodatkowaniu w momencie, kiedy uzyskana pomoc staje się bezzwrotna i podlega umorzeniu, tj. w momencie upływu okresu 10 lat Pana służby stałej.

W zażaleniu wnosząc o ponowne rozpatrzenie sprawy podnosi Pan, iż zobowiązanie podatkowe należne od kwoty otrzymanej w 1995 r. pomocy finansowej uległo, z mocy przepisów art. 70 i 71 Ordynacji podatkowej, przedawnieniu z upływem 2000 r. Zarzuca Pan przy tym organowi I instancji niewłaściwą interpretację przepisów art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia daty powstania przychodu. Pana zdaniem pomoc finansowa udzielona w 1995 r. stanowi przychód w chwili jej otrzymania a nie umorzenia, zatem powinna być doliczona do dochodów za 1995 r. Na poparcie słuszności swoich zarzutów przywołuje Pan orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego

Rozpatrując złożone zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdza co następuje.

W ocenie tut. organu, organ I instancji w sposób wyczerpujący przedstawił przepisy prawa podatkowego, regulujące kwestie opodatkowania dochodu z tytułu pomocy finansowej przyznanej Panu w 1995 r. na budownictwo mieszkaniowe. Kwestionowane postanowienie zawiera bowiem zarówno informacje jakie przepisy prawa podatkowego mają zastosowanie w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym, jak również pouczenie i wskazówki jak prawidłowo stosować wskazane przepisy prawa.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2004r. - przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne (...) bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.

Z powyższego wynika, iż wszystkie otrzymane przez funkcjonariusza Policji zatrudnionego w ramach stosunku służbowego lub postawione do jego dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne stanowią jego przychód bez względu na źródło finansowania tych wypłat.

Jak wynika z akt sprawy w dniu 1 września 1994 r. został Pan mianowany funkcjonariuszem stałym Policji. W 1995 r. na mocy decyzji z dnia 6 października 1995 r. Nr 9/95 Komendy Wojewódzkiej Policji w otrzymał Pan pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego w kwocie 3.984,00 zł. Z zaświadczenia wydanego przez Komendę Wojewódzką Policji w z dnia 28 kwietnia 2005 r. Nr F-3440-1/588/05 wynika, iż powyższa kwota z tytułu otrzymania pomocy finansowej, została dopisana do Pana dochodów ze stosunku pracy za 2004 r. .

Podstawę prawną przyznania Panu wyżej wymienionego świadczenia stanowił art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U Nr 30, poz. 179 ze zm.). W myśl tego przepisu funkcjonariuszowi Policji, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o podziale, przysługuje pomoc finansowa z funduszu mieszkaniowego na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Zasady przyznawania tej pomocy oraz jej wysokość określał Minister Spraw Wewnętrznych.

Z przepisu § 13 zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3, poz. 40 ze zm.) wynika, iż pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe - co do zasady - miała charakter zwrotny. Bezzwrotny charakter świadczenie miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosił co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu omawianego świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwała krócej niż 10 lat, w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny role służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy finansowej weksel podlegał zwrotowi.

Ze wskazanego wyżej zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych wynika, że udzielona pomoc finansowa w momencie jej udzielenia nie miała charakteru bezzwrotnego, ale dopiero z chwilą spełnienia oznaczonych warunków, po upływie określonego czasu, pomoc ta stawała się bezzwrotna i ulegała umorzeniu.

Zatem należy uznać, iż pomoc ta miała charakter pożyczki, w tym znaczeniu, że w chwili jej udzielenia funkcjonariusz otrzymał oznaczoną kwotę pieniędzy i dopóki nie zaistniały określone okoliczności był zobowiązany kwotę tę zwrócić.Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie wymienia pożyczki jako dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Do czasu więc, kiedy pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe udzielona funkcjonariuszowi Policji ma charakter pożyczki, tj. do czasu jej umorzenia, kwota tej pomocy nie ma wpływu na wysokość podatku dochodowego. Pomoc ta staje się natomiast przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 powołanej ustawy w momencie umorzenia jej spłaty i dopiero w tym okresie płatnik ma obowiązek wykazać kwotę umorzonej pożyczki jako dochód.

W przedmiotowej sprawie pomoc finansowa stała się bezzwrotna i uległa umorzeniu w 2004 r. Zatem przychód ze stosunku służbowego, podlegający opodatkowaniu powstał w 2004 r. W związku z powyższym - w świetle art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) - zobowiązanie podatkowe w przedmiotowej sprawie nie przedawniło się, co słusznie orzekł organ podatkowy I instancji w zaskarżonym postanowieniu.

Odnosząc się do powołanych w zażaleniu wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego, tut. organ stwierdza, iż wiążą one w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.

W opisanym stanie faktycznym sprawy, mając na uwadze powyższe ustalenia należy stwierdzić, iż prawidłowe jest zaskarżone postanowienie organu podatkowego I instancji, stąd orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika