Czy wydatki na zakup towarów, upominków bez umieszczonego, logo firmy są kosztami uzyskania przychodu?

Czy wydatki na zakup towarów, upominków bez umieszczonego, logo firmy są kosztami uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku dnia 02.04.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z tyt. nieodpłatnego przekazania towarów niezawierających logo firmy.

Porady prawne

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Pani prowadzi działalność gospodarczą - Agencję Reklamową. Nieodpłatnie przekazuje podmiotom, które dokonały u niej zakupów różnego rodzaju upominki i prezenty, do których należą między innymi długopisy, pióra lub okazjonalne paczki itp. Przedmioty bez jakichkolwiek znaków firmowych. Upominki te wręczane są wtedy, gdy klient zakupi określony towar sprzedawany przez Agencję Reklamową lub jest jej stałym klientem. Wartość przekazanego prezentu uzależniona jest od statusu materialnego nabywcy. Celem wręczania tych towarów jest próba przywiązania klienta do firmy.

Zdaniem podatniczki wydatki na towary, upominki, paczki bez logo firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Upominki te są skutecznym narzędziem marketingowym pomagającym w budowaniu odpowiednich relacji pomiędzy firma a jej klientami.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmian./ kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23

Z powyższej definicji kosztów uzyskania przychodów wynika, iż zaliczając wydatki w ciężar kosztów uzyskania przychodów należy kierować się poniższymi zasadami:

  1. wydatek musi być związany z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  2. wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
  3. wydatek nie zalicza się do grupy kosztów ustawowo nie uznanych za koszty uzyskania przychodu.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt. 23 cyt. ustawy nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Cytowany powyżej artykuł wymienia tylko niektóre wydatki tego rodzaju, niemniej jednak jest to wyliczenie przykładowe i niewyczerpujące, o czym świadczy poprzedzenie go zwrotem ?w szczególności?.

W związku z powyższym istotne staje się ustalenie, czy dokonywane prze wnioskodawcę wydatki mają charakter wydatków reprezentacyjnych.

Przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia ?reprezentacja?, dlatego też w celu dokonania ich interpretacji należy odwołać się do definicji słownikowej.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (PWN, Warszawa 1989) przez ?reprezentację?rozumie się ?okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną?.Reprezentacja obejmuje działania zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia poprzez okazałość i wytworność, a zatem odnosi się do należytego i właściwego reprezentowania się firmy na zewnątrz i może znaleźć wyraz w odpowiednim ubiorze pracowników, starannym wystroju siedziby, estetyce tablic informacyjnych i oznakowania, a także w sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Celem reprezentacji jest stworzenie określonego pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa i wykonywanej działalności, a także wykreowanie właściwych i korzystnych relacji z kontrahentami.

Działania wnioskodawcy polegające na przekazywaniu upominków i prezentów określonym klientom należy zdaniem tutejszego urzędu zakwalifikować jako działania w zakresie reprezentacji. Jak podkreśla bowiem sam wnioskodawca, wręczanie tego rodzaju podarunków służy kształtowaniu większego przywiązania klienta, sprzyja budowaniu u niego poczucia wyjątkowości oraz wspomaga proces tworzenia korzystnych relacji pomiędzy nim a wnioskodawcą. Nie ulega zatem wątpliwości, iż poprzez obdarowywanie klientów wnioskodawca dąży do wykreowania pozytywnego wizerunku swojego przedsiębiorstwa i wykonywanej przez siebie działalności, co stanowi charakterystyczny element reprezentacji. Dlatego też wydatki na nabycie towarów przeznaczonych następnie do wręczania zasłużonym w określony sposób klientom należy uznać, niezależnie od ich wysokości, za koszty reprezentacji, które zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy w roku 2007 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. W związku z powyższym nie można zaliczyć przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu

Biorąc powyższe pod uwagę uznano stanowisko przedstawione przez stronę za nieprawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika