Czy zakup towarów (materiałów) oraz inne koszty można ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów (...)

Czy zakup towarów (materiałów) oraz inne koszty można ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w jednej pozycji (zbiorczym zapisem) przenosząc dane z ewidencji zakupu prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w odpowiedzi na zapytanie z dnia 27 listopada 2003 r. (wpływ do Urzędu 8 grudnia 2003 r.), informuję co następuje.

Wnosi Pani o udzielenie informacji, czy zakup towarów (materiałów) oraz inne koszty można ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w jednej pozycji (zbiorczym zapisem) przenosząc dane z ewidencji zakupu prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Według Pani skoro ustawodawca pozwala na ewidencjonowanie przychodów w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca, to zasada ta ma analogiczne zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów.

Porady prawne

Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475) jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję o której mowa w art. 27 ust. 1 i 4 ustawy o VAT (ewidencję sprzedaży), zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z tej ewidencji.

Natomiast z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, iż zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi z zastrzeżeniem § 30 niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Z kolei zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie faktur VAT, rachunków oraz innych dowodów wymienionych w § 12-16 ww. rozporządzenia.

Podatnik prowadzący księgę przychodów i rozchodów ma do wyboru dwie metody ewidencjonowania kosztów. Może ewidencjonować wydatki w momencie ich poniesienia lub w okresie, w którym uzyskuje się przychód związany z danym kosztem.

Zatem mylne jest stanowisko Pani, iż zakup towarów (materiałów) oraz pozostałe koszty można ewidencjonować w jednej pozycji przenosząc dane z ewidencji zakupów prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Ustawodawca jednoznacznie wskazuje, iż zasada ta ma zastosowanie wyłącznie do sposobu ewidencjonowania przychodów.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika