Podatnik zapytuje o opodatkowanie usług transportowych wykonywanych na terytorium państw członkowskich, (...)

Podatnik zapytuje o opodatkowanie usług transportowych wykonywanych na terytorium państw członkowskich, krajów trzecich na zlecienie kontrahentów z UE oraz spoza Wspólnoty.

Pismem z dnia 27 czerwca 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2005r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usług transportowych.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi transportowe na trasie Hiszpania - Polska, Norwegia - Polska, Niemcy - Rosja, Polska - Rumunia, Polska - Szwajcaria na zlecenie kontrahenta polskiego, na trasie Francja - Niemcy na zlecenie kontrahenta francuskiego oraz na odcinku Niemcy - Rosja na rzecz kontrahenta rosyjskiego. Kontrahenci polski i francuski są zarejestrowani na potrzeby podatku VAT odpowiednio w Polsce i Francji.

Porady prawne

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym:

  1. usługa transportowa świadczona na rzecz kontrahenta polskiego na trasie Hiszpania - Polska podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski przy zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 22%,
  2. usługa transportowa świadczona na zlecenie kontrahenta polskiego na trasie Norwegia - Polska podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko na odcinku krajowym stawką podatku w wysokości 0%,
  3. usługa transportowa wykonywana na rzecz kontrahenta francuskiego na trasie Francja - Niemcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce; zobowiązanym do rozliczenia podatku jest kontrahent francuski,
  4. usługa transportowa świadczona na rzecz kontrahenta rosyjskiego na trasie Niemcy - Rosja: opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odcinek Niemcy - granica Polski z Rosją według stawki podatku VAT w wysokości 0%,
  5. usługa transportowa świadczona na rzecz kontrahenta polskiego na trasie Niemcy - Rosja: opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odcinek Niemcy - granica Polski z Rosją przy zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 0%,
  6. usługa transportowa wykonywana na zlecenie kontrahenta polskiego na trasie Polska - Rumunia: opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odcinek Polska - granica Rumunii według stawki w wysokości 0%,
  7. usługa transportowa świadczona na rzecz kontrahenta polskiego na trasie Polska - Szwajcaria podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na odcinku Polska - granica Szwajcarii przy zastosowaniu stawki 0%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytowie postanowieniem znak UBPI/443-15P/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku w punktach 1 i 2 jest prawidłowe, natomiast w punktach 3 - 7 jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytowie wskazał, iż:

  1. usługa transportowa świadczona na rzecz kontrahenta polskiego zidentyfikowanego na potrzeby podatku VAT, na trasie Hiszpania - Polska stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów i na podstawie art. 28 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski według stawki podatku VAT w wysokości 22%,
  2. usługa transportowa wykonywana na rzecz kontrahenta francuskiego na trasie Francja - Niemcy, zgodnie z art. 28 ust. 1 i 3 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce; zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej we Francji jest Podatnik,
  3. usługa transportowa wykonywana na trasach: Norwegia - Polska, Polska - Rumunia, Polska - Szwajcaria stanowi, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy międzynarodowy transport towarów opodatkowany tylko i wyłącznie na odcinku krajowym przy zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 0%,
  4. usługa transportowa na trasie Niemcy - Rosja  stanowi, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, międzynarodowy transport towarów opodatkowany tylko i wyłącznie na odcinku krajowym przy zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej 'wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów', miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 28 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu. W takim przypadku, zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Miejsce rozpoczęcia transportu jest w takim przypadku bez znaczenia dla opodatkowania usługi.

W świetle przywołanego przepisu ustawy w sytuacji gdy kontrahentem podatnika świadczącego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest podatnik, który poda numer identyfikacyjny nadany mu przez organ podatkowy w kraju UE innym niż kraj rozpoczęcia transportu towarów, ciężar zobowiązania podatkowego będzie spoczywać na odbiorcy usługi w kraju, który wskazał jako miejsce swojej rejestracji.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika jednakże, iż wykonał on usługę transportową rozpoczynającą się na terytorium Francji na rzecz kontrahenta francuskiego zidentyfikowanego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych we Francji. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje zatem, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 28 ust. 3 ustawy, który reguluje sytuację gdy nabywca usługi podał świadczącemu numer nadany mu przez państwo członkowskie inne, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu. Zgodnie z ogólną regułą określoną w art. 28 ust. 1 ustawy, miejscem opodatkowania świadczonej usługi jest zatem terytorium Francji.

Dyrektor tut. Izby zwraca jednakże uwagę, iż nie jest prawidłowym stwierdzenie, iż osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku będzie w takiej sytuacji Podatnik. Należy bowiem zauważyć, iż w przedmiotowym stanie faktycznym kontrahent francuski nabywa usługę od podmiotu zagranicznego, której miejscem opodatkowania jest terytorium Francji.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 lit. b Szóstej Dyrektywy Rady Europy z dnia 18 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich w ramach systemu wewnętrznego do zapłaty podatku od wartości dodanej zobowiązani są podatnicy, na rzecz których świadczone są usługi, o których mowa w artykule 9(2)(e), lub osoby zarejestrowane dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium kraju, na rzecz których świadczone są usługi, o których mowa w artykule 28b(C), (D), (E) i (F), jeśli usługi te wykonywane są przez podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju.

Przepis art. 28b(C) Szóstej Dyrektywy określa miejsce opodatkowania usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. W świetle przywołanych przepisów Szóstej Dyrektywy osoba zarejestrowana dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terytorium określonego kraju członkowskiego nabywająca usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów od podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium tego kraju jest obowiązana rozliczyć z tytułu nabycia tej usługi podatek VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zwraca uwagę, iż regulacje Szóstej Dyrektywy mają na celu harmonizację przepisów obowiązujących we wszystkich państwach członkowskich, a w konsekwencji powstanie jednolitego systemu prawnego obowiązującego na terytorium całej UE. Zawarte w Szóstej Dyrektywie regulacje wymagają inkorporacji do krajowego porządku prawnego państw członkowskich poprzez wydanie odpowiedniego aktu prawa wewnętrznego, a więc ustawy bądź innego aktu powszechnie obowiązującego, zależnie od uregulowań w danym państwie. O ile zatem prawo francuskie odzwierciedla regulacje zawarte w Szóstej Dyrektywie, w tym zawiera przepis tożsamy z art. 21 ust. 1 lit. b w związku z art. 28b(C) Szóstej Dyrektywy, w przedmiotowym stanie faktycznym zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT na terytorium Francji będzie kontrahent francuski, a nie Podatnik.

W tym zakresie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytowie znak UBPI/443-15P/05 z dnia 29 sierpnia 2005r. Jednocześnie Dyrektor tut. Izby wskazuje, iż w pozostałym zakresie, tj. w części dotyczącej określenia zasad opodatkowania świadczonych przez Wnioskującego usług transportowych na trasie Hiszpania - Polska, Norwegia - Polska, Niemcy - Rosja, Polska - Rumunia, Polska - Szwajcaria na zlecenie kontrahenta polskiego oraz na odcinku Niemcy - Rosja na rzecz kontrahenta rosyjskiego, rozstrzygnięcie zawarte w w/w postanowieniu jest prawidłowe.

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 1 i 3 ustawy o podatku VAT usługa transportowa świadczona na rzecz kontrahenta polskiego zidentyfikowanego na potrzeby podatku VAT na trasie Hiszpania - Polska stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski według stawki podatku VAT w wysokości 22%. Jednocześnie usługa transportowa wykonywana na trasach: Norwegia - Polska, Polska - Rumunia, Polska - Szwajcaria oraz Niemcy - Rosja stanowi, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy międzynarodowy transport towarów opodatkowany tylko i wyłącznie na odcinku krajowym przy zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usługi transportu wewnątrzwspólnotowego wykonanej na trasie Francji - Niemcy jest nieprawidłowe. W ocenie Dyrektora tut. Izby takie działanie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytowie obliguje organ II instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika