Podatnik zapytuje jak należy opodatkować usługi świadczone na urządzeniu wiertniczym na terytorium (...)

Podatnik zapytuje jak należy opodatkować usługi świadczone na urządzeniu wiertniczym na terytorium Indii.

Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);

zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytowie znak UBPI/443-10P/05 z dnia 31 maja 2005r. zawierające interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zastosowania właściwej stawki podatku VAT na świadczone usługi na terenie Indii.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 11 kwietnia 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2005r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zastosowania właściwej stawki podatku VAT na świadczone usługi na terenie Indii.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi firmę geologiczno-poszukiwawczą. Wnioskujący świadczy usługi na wiertni znajdującej się na terytorium Indii na zlecenie podmiotu polskiego. Po wykonaniu czynności urządzenie wiertnicze jest demontowane i przewożone do następnego wytyczonego punktu. Podatnik wystawia fakturę VAT na rzecz zleceniodawcy stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Jednocześnie Podatnik przedstawił swoje stanowisko, zgodnie z którym świadczenie usług geologiczno-poszukiwawczych na terytorium Indii podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytowie postanowieniem znak UBPI/443-10P/05 z dnia 31 maja 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym świadczenie usług geologiczno-poszukiwawczych na terytorium Indii podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytowie wskazał, iż w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytowie wskazał, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują liczne wyjątki od powyższej zasady, w zależności od charakteru i zakresu wykonywanej usługi, jednakże usługi świadczone przez Wnioskującego nie zostały określone szczególnymi uregulowaniami w zakresie miejsca świadczenia usług. Zatem, usługi świadczone przez Podatnika podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski, według stawki podatku VAT właściwej dla danego rodzaju usługi w kraju. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytowie zwrócił uwagę, iż Podatnik nie wskazał grupowania PKWiU, pod którym przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane, natomiast zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeń wykonawczych do w/w ustawy nie przewidują możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% w stosunku do świadczonych przez Wnioskującego usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi na urządzeniu wiertniczym, które po wykonaniu usługi jest demontowane i przewożone do następnego wytyczonego punktu. Usługi te dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług należy traktować jako świadczenia związane z pracami na majątku ruchomym.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Jednocześnie zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi na platformie wiertniczej znajdującej się na terytorium Indii, na zlecenie podmiotu polskiego. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż przepis art. 28 ust. 7 ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, iż Wnioskujący świadczy usługi na terytorium kraju trzeciego w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a dyspozycja w/w przepisu ustawy dotyczy czynności wykonywanych w państwie członkowskim. W świetle przywołanych przepisów usługi świadczone przez Podatnika będą zatem podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w miejscu, w którym są faktycznie wykonywane, tj. na terytorium Indii.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zwraca jednocześnie uwagę, iż zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu jest nieprawidłowe. Takie działanie obliguje Dyrektora tut. Izby do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika