Dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów pożyczek, udzielanych przez Spółkę (...)

Dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów pożyczek, udzielanych przez Spółkę - podatnika podatku od towarów i usług.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.05.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 30.05.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 16.06.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 17.06.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w związku z wątpliwościami spółki ? Sp. z o.o. z siedzibą w ?, dotyczącymi opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów pożyczek, udzielanych przez Spółkę - podatnika podatku od towarów i usług -

uznaje

stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z treści złożonego przez spółkę ? Sp. z o.o. z siedzibą w ? wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych z dnia 23.05.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 30.05.2005r.), uzupełnionego następnie pismem z dnia 16.06.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 17.06.2005r.) wynika, że wyżej wymieniona spółka - czynny podatnik podatku od towarów i usług - udziela sporadycznie pożyczek finansowych określonych klasyfikacją PKWiU 65.22.10-00.90 podmiotom, będącymi również podatnikami VAT.

Ponadto z pisma z dnia 16.06.2005r. (uzupełnienie wniosku z dnia 23.05.2005r.) wynika, że w jednym przypadku pożyczka jest udzielona przez udziałowca spółce kapitałowej, natomiast w pozostałych przypadkach nie ma powiązania kapitałowego między pożyczkodawcą i pożyczkobiorcą. Jednocześnie strona informuje, że celem tych pożyczek jest poprawa płynności finansowej u pożyczkobiorców, nie precyzując dokładnie na czym ta poprawa płynności finansowej polega.

Zdaniem Spółki, udzielanie przedmiotowych pożyczek podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych z uwagi na to, że 'opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają jedynie otrzymane odsetki od tych pożyczek, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT poz. 3 zał. nr 4 korzystają ze zwolnienia.' W przypadku, gdyby przedmiotowe pożyczki podlegały zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, to Spółka chce dokonać korekty złożonych deklaracji PCC-1.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu informuje, że na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000r.

o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 41, poz. 399) nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Biorąc pod uwagę treść powyższego przepisu, a ściślej mówiąc wyrażenie ?z tytułu dokonania tej czynności?, samo bycie podatnikiem podatku od towarów i usług nie wystarczy, aby skorzystać z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zatem w każdym przypadku należy badać powstanie obowiązku w podatku VAT lub zwolnienie z tego obowiązku, wyłącznie w stosunku do strony, będącej pożyczkodawcą i tylko w zakresie konkretnej czynności.

Tak więc, wyłączenie przewidziane w art. 2 pkt 4 powyższej ustawy ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy zawierający umowę pożyczki (pożyczkodawca) jest zobowiązany do uiszczenia podatku VAT z tytułu jej zawarcia, albo też korzysta ze zwolnienia w opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do powyższej ustawy.

Z kolei w pozycji nr 3 wyżej wymienionego załącznika zawarto sekcję J ex (65 - 67) tj. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W świetle powyższego, usługi sklasyfikowane w PKWiU 65.22.10-00.90 polegające na udzielaniu pożyczek finansowych na zasadzie cytowanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegają zwolnieniu - jest to zwolnienie przedmiotowe - a tym samym pożyczki udzielane przez Spółkę będą korzystały ze zwolnienia na podstawie wyżej przytoczonego przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż pożyczki udzielone są w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania tych czynności w sposób częstotliwy i pożyczkodawca jest podatnikiem VAT z tytułu udzielonych pożyczek.

Biorąc powyższe pod uwagę zajęte przez Spółkę stanowisko we wniosku z dnia 23.05.2005r. należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu pragnie zaznaczyć, że zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. 'g' i 'h' ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od tego podatku również pożyczki udzielane na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku, stanowiących przedmiot pożyczki oraz pożyczki udzielane przez wspólnika (akcjonariusza) spółce kapitałowej (chodzi tu o umowy pożyczki zawarte od dnia 01.05.2004r.).

Natomiast jeśli chodzi o dokonywanie korekt deklaracji, to Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, że na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 81a § 1 pkt 2 powyższej ustawy podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa (np. podatek od czynności cywilnoprawnych) mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklarację np. deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych - PCC-1), jeżeli w deklaracji tej wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek. W takim przypadku, podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację) - art. 75 § 1, § 2 pkt 1 lit. 'b' oraz § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Jednakże na podstawie art. 81b § 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  • ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola,
  • przysługuje nadal - w zakresie, w jakim w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej nie stwierdzono naruszenia prawa lub nie wydano decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta złożona w okresie zawieszenia, o którym mowa wyżej, nie wywołuje skutków prawnych (art. 81b § 2 powyższej ustawy).

Niniejsze postanowienie wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 23.05.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 30.05.2005r.), uzupełniony następnie pismem z dnia 16.06.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 17.06.2005r.) i przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu jego wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa wyżej nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Na podstawie art. 14b § 2 i § 5 powyższej ustawy, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji przez organ wyższego stopnia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.


Referencje

PB4-005-SIP-M-16/05, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika