Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy wydatek poniesiony w związku z planowanym zawarciem porozumienia (...)

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy wydatek poniesiony w związku z planowanym zawarciem porozumienia będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz 654 z późn. zm)?

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnosząca pytanie przedstawiła stan faktyczny z którego wynika, iż zamierza zawrzeć z Urzędem Miasta i Gminy porozumienie, na mocy którego zobowiązałaby się do partycypowania w kosztach modernizacji drogi gminnej nr (ul. P w miejscowości P).

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy wydatek poniesiony w związku z planowanym zawarciem porozumienia będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz 654 z późn. zm.)?

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż wydatek poniesiony na modernizację drogi dojazdowej spełnia kryteria związku przyczynowo-skutkowego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka podkreśla, iż zgodnie z linią interpretacyjną NSA, kosztami uzyskania przychodu mogą być również wydatki dotyczące całokształtu działalności podatnika. Przykładowo w wyroku NSA z dnia 12.05.1999 r. skład orzekający stwierdził, że ?kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów)?. Stanowisko takie potwierdziło również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 26.04.2002 r. (Nr PB3-8214-99/WK/02), że kosztami uzyskania przychodu są koszty dotyczące całokształtu działań podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy.

Zdaniem Spółki korzyści uzyskane dzięki modernizacji drogi, tj. uzyskanie bezkolizyjnego dojazdu do Spółki, niewątpliwie przyczynią się do zwiększenia mocy przerobowych, a tym samym do wzmocnienia pozycji konkurencyjnej Spółki na rynku usług pralniczych. Specyfika działalności Spółki jest związana z koniecznością transportu bielizny hotelowej od klientów (głównie hoteli niemieckich) oraz dostarczaniu klientom wypranej bielizny. Kluczową grupą klientów są hotele niemieckie, w związku z czym dla prawidłowego funkcjonowania Spółki niezbędna jest sprawna komunikacja pomiędzy klientami a Spółką. Ponadto wydatki na modernizację drogi dojazdowej nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż ponoszone wydatki z tytułu udziału w kosztach modernizacji drogi dojazdowej poniesione zgodnie z planowanym porozumieniem z Gminą stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie uznaje przedstawione stanowisko za zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie normy prawa podatkowego:

art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r . o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z dnia poniesienia kosztu. Jeżeli koszty wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich zarachowania i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zarachowania kosztów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza partycypować w kosztach modernizacji drogi gminnej, która stanowi drogę dojazdową do Spółki.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Powyższe oznacza, że aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione równocześnie następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika,
  • wydatek został poniesiony w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • wydatek nie został zaliczony do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów ujętego w art. 16 ust. 1 ustawy.

Zatem, aby poniesiony przez Spółkę wydatek, który nie został ustawowo wyłączony z kosztów - poprzez wymienienie go w katalogu wydatków zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy, można było uznać za koszt podatkowy, to między nim a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy. O związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu. Nie zawsze jednak poniesiony wydatek, choć pozostaje w związku z prowadzoną działalnością, można powiązać z konkretnym przychodem. Są bowiem wydatki, które tylko pośrednio pozostają w związku z osiąganymi przychodami. Wydatki tego rodzaju również mogą być uznawane za koszty podatkowe. Takiego rodzaju wydatkami są m.in. wydatki ponoszone przez podatnika mające na celu utrzymanie w należytym stanie drogi publicznej w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo usytuowane jest obok tej drogi i korzystanie z niej jest istotne dla prawidłowego jego funkcjonowania. Zapewnia ona bowiem sprawny transport materiałów do produkcji oraz wytworzonych produktów, a także sprzyja bezpieczeństwu dojeżdżających do pracy pracowników oraz dojazd potencjalnych kontrahentów.

Wydatki takie mogą stanowić więc koszt podatkowy, w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile podatnik wykaże spełnienie wymienionych wyżej warunków, tj. m.in. związku ze swoją działalnością oraz co najmniej pośredniego związku z ?celem uzyskania przychodów?.

Z wniosku Spółki wynika, że wydatek w postaci udziału w częściowym finansowaniu nakładów na przebudowę drogi będzie miał związek z osiąganymi przez podatnika przychodami podatkowymi, tj. modernizacja drogi umożliwi uzyskanie bezkolizyjnego dojazdu do Spółki, co przyczyni się do zwiększenia mocy przerobowych, a tym samym do wzmocnienia konkurencyjności Spółki na rynku usług pralniczych, co w sposób bezpośrednio wpłynie na wielkość generowanych przychodów.

W świetle powyższego, Spółka będzie miała prawo do zaliczenia kosztów związanych z modernizacją drogi do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie ? zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika