Czy przy ustalaniu podatku od darowizny środków pieniężnych na rzecz krewnych zaliczanych do I grupy (...)

Czy przy ustalaniu podatku od darowizny środków pieniężnych na rzecz krewnych zaliczanych do I grupy podatkowej, przeznaczonych przez obdarowanych na pokrycie kosztów partycypacji w budowie mieszkań przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego można skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4, ust 1, pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004r., Nr 142, poz. 1514 z późn. zm )?


Działając na podstawie art. 216 i art. 14a, par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.06.2006r. (data wpływu 19 czerwca 2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do darowizny na rzecz krewnych należących do I grupy podatkowej, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów partycypacji w budowie mieszkań przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego, jest nieprawidłowe.

Porady prawne


U Z A S A D N I E N I E


W dniu 10.06.2006r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczący zapytania, czy przy ustalaniu podatku od darowizny środków pieniężnych na rzecz krewnych zaliczanych do I grupy podatkowej, przeznaczonych przez obdarowanych na pokrycie kosztów partycypacji w budowie mieszkań przez Towarzystwo Budownictwa Społecznego można skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4, ust 1, pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004r., Nr 142, poz. 1514 z późn. zm ).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, jak też postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak stanowi art. 14a, par 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawia się następująco:

W 1999r darująca zawarła z Towarzystwem Budownictwa Społecznego umowę partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego. Przedmiotem umowy była realizacja i eksploatacja przez TBS przy wykorzystaniu środków własnych i środków partycypującego oraz środków z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego lokalu mieszkalnego z przeznaczeniem na wynajem dla osób fizycznych.

Umowa określała prawa i obowiązki stron wynikające z partycypowania w kosztach budowy lokalu. W ramach tej umowy Partycypująca pokryła część nakładów inwestycyjnych na realizację budowy lokalu mieszkalnego oraz nabyła prawo do wskazania przez siebie osób z którymi zawarta zostanie umowa najmu lokalu zrealizowanego z jej udziałem finansowym. W wykonaniu tego prawa darująca jako najemców mieszkania wskazała córkę oraz zięcia.

Mieszkanie zostało oddane w najem tym osobom w 2001r.
Następnie, w 2006 roku darująca dokonała cesji uprawnień i obowiązków wynikających z podpisanej z TBS umowy na rzecz wskazanych przez siebie najemców. Cesja tych praw i obowiązków powiązana została z darowizną na rzecz tychże osób kwoty partycypacji w kosztach budowy lokalu. W umowie darowizny zaznaczono, że jest to pierwsza umowa darowizny zawarta między stronami. Obdarowani zobowiązali się przeznaczyć otrzymane środki na wkład w koszty budowy lokalu i ewentualnie na podwyższenie kwoty kaucji za lokal.
Wykonanie darowizny nastąpiło poprzez przeksięgowanie w TBS przekazanej kwoty z konta darującej na konto obdarowanych.

Stanowisko wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przy ustalaniu podatku od powyższej darowizny na rzecz córki i zięcia oprócz dwóch kwot wolnych od opodatkowania w I grupie podatkowej wynikających z art.9 ust.1 wyżej cytowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn należy zwolnić z opodatkowania dla każdego z obdarowanych dodatkowo kwotę 9637zł na podstawie art. 4, ust 1, pkt 5 tejże ustawy o podatku od spadków i darowizn, ponieważ obdarowani przeznaczyli otrzymane środki na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w Pani piśmie wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 1, ust 1 pkt.2 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn nabycie w drodze darowizny przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega podatkowi od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 4, ust 1, pkt 5 tejże ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9.637,00zł od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19.274,00zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

W cytowanym przepisie szczegółowo wymienione zostały cele mieszkaniowe na które muszą być przeznaczone otrzymane w drodze darowizny pieniądze i rzeczy, aby mogły być zwolnione z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Cele na jaki zostały przeznaczone środki otrzymane przez obdarowanych w opisanej we wniosku umowie nie mieszczą się w katalogu ?celów mieszkaniowych ? wymienionych w tym przepisie, a zatem ustalając należny od tych darowizn podatek nie można zastosować zwolnienia, o którym mowa w art.4 ust.1 pkt.5 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie mają jedynie kwoty wolne od opodatkowania wynikające z art.9 ust.1 tej ustawy, co oznacza, że odliczeniu od podstawy opodatkowania podlega:
- 9.637zł przy darowiźnie dokonanej na rzecz córki,
- 9.637zł przy darowiźnie dokonanej na rzecz zięcia.

Zgodnie z art. 14 a, par 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawców organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia ? art. 14 b, par 1 i par 2 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 236, par 2, pkt 1 Ordynacji podatkowej, na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej (art. 1, ust 1, pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09.09.2000r o opłacie skarbowej Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika