Czy zawarcie umowy kupna - sprzedaży zabudowanej działki o pow. 4,0400 ha, położonej w terenie wiejskim (...)

Czy zawarcie umowy kupna - sprzedaży zabudowanej działki o pow. 4,0400 ha, położonej w terenie wiejskim z przeznaczeniem na utworzenie gospodarstwa rolnego podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.08.2006 r. uzupełnionego w dniu 24.08.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w związku z Państwa wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy przenoszącej własność nieruchomości położonej w K., składającej się z zabudowanej działki nr (...) powierzchni 4,0400 ha uznaje przedstawione we wniosku stanowisko Państwaza nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

W dniu 01.08.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Podatników dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnej sprawie w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedmiot zapytania stanowiła kwestia czy zawarcie umowy przenoszącej własność w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży gruntu w terenie wiejskim, o powierzchni przekraczającej 4 ha, którego częścią składową są: budynek dworu, budynek stajni, park z trawnikami i ogrodzenie, które po przeniesieniu własności staną się gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.
Państwa zdaniem w stosunku do czynności przenoszącej własność wyżej opisanej nieruchomości należy zastosować zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 lit. g ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ichindywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach, po przeanalizowaniu stanu faktycznego opisanego we wniosku wyjaśnia co następuje:
w myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 41, poz. 399 ze zm.) podatkowi podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.
Artykuł 9 powołanej ustawy wprowadza odstępstwo od tej zasady i enumeratywnie wymienia zwolnienia przedmiotowe od niniejszego podatku. W skład tych zwolnień wchodzi m. in. przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy (art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).
Warunek powyższy spełniony zostanie zarówno w przypadku gdy nabywca nieruchomości jest już właścicielem gospodarstwa rolnego i nabywa ją w celu jego powiększenia, jak i w przypadku gdy nabywca nie jest właścicielem gospodarstwa rolnego lecz nabywa nieruchomość w celu utworzenia tegoż gospodarstwa.

Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku wymagane jest zatem konkretne nastawienie nabywcy polegające na zamiarze powiększenia bądź utworzenia nowego gospodarstwa rolnego a co za tym idzie przeznaczenie zakupionej nieruchomości (gospodarstwa rolnego) na cele produkcji rolnej. Innymi słowy zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a u.p.c.c. jest zasadne jeżeli nabywca uwiarygodni (zapewni), iż nabyte gospodarstwo rolne będzie wykorzystywał na cele rolnicze.
Jednakże, na podstawie art. 2 ust. 1 w związku z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1993 r. nr 94, poz. 431 ze zm.), za gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego 'uważa się obszar gruntów (sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza) o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
W związku z powyższym Podatnicy wezwani zostali do uzupełnienia przedstawionego we wniosku stanu faktycznego o dane na temat sklasyfikowania działki nr ... o pow. 4,0400 ha, położonej w K. w ewidencji gruntów. Wniosek niniejszy uzupełniony został w dniu 24.08.2006 r.
Na podstawie wypisu z rejestru gruntów według stanu na dzień 23.08.2006 r. nr .../..wydanego przez Starostwo Powiatowe w M... stwierdzono, iż działka zabudowana nr ... 0 pow. 4,0400 ha w K. obejmuje następujące rodzaje gruntu: użytki rolne zabudowane - B-Ps III o pow. 0,05 ha, tereny przemysłowe - Ba o pow. 0,42 ha, lasy - Ls IV o pow. 0,02 ha, grunty zadrzewione i zakrzewione - Lz -Ps III o pow. 1,94 ha, pastwiska trwałe - Ps III o pow. 0,17 ha, grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi - Wp o pow. 0,02 ha, grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi - Ws o pow. 1,42 ha.
Z wyżej wymienionych rodzajów gruntów opodatkowaniu podatkiem rolnym zgodnie z ustawą o podatku rolnym podlegają grunty oznaczone w ewidencji geodezyjnej jako użytek B-Ps III o pow. 0,05 ha, Lz-Ps III o pow 1,94 ha oraz Ps III o pow 0,17 ha.
Zatem zgodnie z powołanym wyżej wypisem z rejestru gruntów obszar gruntów stanowiących gospodarstwo rolne wynosi 2,16 ha natomiast pozostałe grunty obszaru 1.88 ha nie stanowią gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym i nie są opodatkowanepodatkiem rolnym lecz podatkiem od nieruchomości i leśnym.Powyższe potwierdzone zostało przez Urząd Miasta i Gminy w M. Referat Podatków i Opłat Lokalnych w piśmie z dnia 11.09.2006 r. nr POD. - 3110/III/44/06.
W zaistniałym stanie faktycznym sprawy w odniesieniu do aktualnego stanu prawnego, zakup gruntu nie spełniającego przesłanek pozwalających na zakwalifikowanie go do gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Reasumując w Państwa przypadku zwolnienie przedmiotowe w podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziane w art. 9 pkt 2 lit. a powołanej wyżej ustawy będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do obszaru 2,16 ha tj. obszaru gospodarstwa rolnego.
Natomiast nabycie pozostałej części gruntu t. j. 1,88 ha nie wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na ogólnych zasadach.
Tym samym zajęte przez Państwo stanowisko w sprawie, iż zwolnieniu przedmiotowemu w podatku od czynności cywilnoprawnych podlega nabycie całości nieruchomości należy uznać za nieprawidłowe.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu opisanego we wniosku jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego wydania.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązaniepodatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Interpretacja ta jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 i § 5 Ordynacji podatkowej).
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie zapośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika