W wystąpieniu sformułowano pytanie, czy opisana darowizna ?podlega zwolnieniu od podatku na podstawie (...)

W wystąpieniu sformułowano pytanie, czy opisana darowizna ?podlega zwolnieniu od podatku na podstawie przepisu art. 4 ust.1 pkt 14 ustawy z dnia z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (...)?.
Według stanowiska zaprezentowanego przez podatnika ?umowa taka podlega zwolnieniu od podatku, gdyż w zakresie pojęcia przepisy o ubezpieczeniu społecznym rolników mieszczą się również przepisy ustawy o rentach strukturalnych w rolnictwie, na podstawie których zawierana będzie umowa.?

Stan faktyczny

Podatnik nabędzie w drodze umowy darowizny dokonanej przez wujka gospodarstwo rolne ?wraz z budynkami mieszkalno- gospodarczymi na podstawie przepisów art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie.? W zapytaniu zaakcentowano, iż ?przyczyną umowy darowizny (...) jest spełnienie jednego z warunków uzyskania renty strukturalnej, jakim jest przekazanie gospodarstwa rolnego (darczyńca spełnia wszelkie pozostałe warunki).?

Ocena prawna stanu faktycznego

Porady prawne

Na wstępie wyjaśnić należy, że stosownie do powołanego przez podatnika przepisu art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn (j.t. DzU. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 ze zm.) zwolnione jest od omawianego podatku, cyt.: ?nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego lub jego części wraz z budynkami mieszkalno-gospodarczymi oraz innych praw do takiego gospodarstwa lub jego części, jeżeli umowa zostaje zawarta na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników? .

Konstrukcja zwolnienia poprzez odesłanie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników wskazuje, iż warunkiem koniecznym do jego zastosowania jest zawarcie konkretnej umowy darowizny na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników. Aktem normatywnym regulującym system ubezpieczenia społecznego tej grupy zawodowej jest ustawa z dnia 20 grudnia 1990 roku o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 ze zm.).

Wymogiem wynikającym z w/w regulacji dla uzyskania prawa do tzw. emerytury rolniczej jest m.in. zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej (art. 19 ust. 1 pkt 3), co oznacza, że osoba uprawniona do emerytury nie może być właścicielem, (współwłaścicielem) gospodarstwa rolnego. Stąd też, dla spełnienia omawianego warunku ustawodawca przewidział tzw. umowę z następcą (art. 84 ustawy), na mocy której rolnik będący właścicielem (współwłaścicielem) gospodarstwa rolnego zobowiązuje się przenieść na osobę młodszą od niego co najmniej o 15 lat (następcę) własność (udział we współwłasności) i posiadanie tego gospodarstwa z chwilą nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej, jeżeli następca do tego czasu będzie pracować w tym gospodarstwie (umowa tego typu może zawierać inne postanowienia, w tym dotyczące wzajemnych świadczeń stron przed i po przeniesieniu własności gospodarstwa rolnego). Ponadto, w celu spełnienia w/w wymogu ustawowego zaprzestania prowadzenia działalności rolniczej, zbycie gospodarstwa rolnego może nastąpić w formie umowy darowizny. Właśnie do powyższych umów zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od spadków i daro-wizn.

Przywołany w zapytaniu podatnika stan faktyczny wskazuje jednakże, że zamierza on zawrzeć umowę nie w trybie powołanej ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, lecz na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz.U. Nr 52, poz. 539 ze zm.). Stosując się do warunków powołanego aktu darczyńca uzyska tzw. rentę strukturalną.

Na gruncie w/w regulacji okresowe świadczenie pieniężne, zwane ?rentą strukturalną?, przysługuje rolnikom będącym w wieku przedemerytalnym, którzy spełniając inne wymogi ustawowe przekażą gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni wynoszącej co najmniej 3 ha na powiększenie jednego lub kilku gospodarstw już istniejących (art. 3 ust.

1 pkt 5). Celem powołanej ustawy jest bowiem -uwzględniające doświadczenia i regulacje Unii Europejskiej- poprawienie struktury obszarowej gospodarstw rolnych w Polsce (polegające na koncentracji gruntów i powiększaniu gospodarstw, przy jednoczesnym ograniczaniu ich liczby), w wyniku promowania przekazywania gruntów rolnych przez rolników w wieku o 5 lat niższym od wieku emerytalnego.

Jak wynika z powołanego w wystąpieniu podatnika art. 7 ust.1 ustawy umowa o przekazaniu gospodarstwa rolnego, powinna zawierać, poza wymaganiami określonymi odrębnymi przepisami, oświadczenia stron tej umowy o spełnieniu warunków określonych w art. 6 i art. 8.

Oznacza to, że 'umowa o przekazaniu gospodarstwa rolnego', o której mowa jest w regulacji art. 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie, nie stanowi odrębnego typu umowy nazwanej, lecz może zostać zawarta w formie umów przewidzianych przez Księgę III Kodeksu cywilnego (o charakterze odpłatnym bądź nie).

W omawianym stanie faktycznym czynność ta ma przybrać formę darowizny.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że celem ustosunkowania się do wątpliwości interpretacyjnej podatnika konieczne jest zatem ustalenie, czy w/w umowa spełni ustawową przesłankę wskazanego zwolnienia, tj. czy zostanie zawarta na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Stosownie do art. 1 ust. 2 pkt 1-2 wyżej powołanej ustawy z dnia 20 grudnia 1990 roku w ramach ubezpieczenia społecznego rolników wyodrębnia się:

  1. ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie,
  2. ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Świadczeniami z ubezpieczenia emerytalno-rentowego -w świetle art. 18- są:

  1. emerytura rolnicza lub renta rolnicza z tytułu niezdolności do pracy,
  2. renta rolnicza szkoleniowa,
  3. renta rodzinna,
  4. emerytura i renta z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin,
  5. dodatki do emerytur i rent, o których mowa w pkt 1-4,
  6. zasiłek pogrzebowy.

Ubezpieczenie społeczne rolników nie obejmuje natomiast tzw. renty strukturalnej, która (jak wyżej wykazano), będąc uregulowana w innym akcie prawnym, wprowadzona została do porządku prawnego w celu wykraczającym poza zakres ubezpieczenia społecznego.

Dlatego też umowa darowizny odwołująca się do przepisów w/w ustawy o rentach strukturalnych w rolnictwie, nie spełniając ustawowego wymogu dokonania na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, nie jest objęta zakresem zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Tym samym stanowisko zaprezentowane przez podatnika uznać należy za błędne.

Wskazać natomiast należy, iż w myśl art. 4 ust.1 pkt 1 lit.?a-c? powołanej ustawy o podatku od spadków i darowizn zwolnione jest od tego podatku nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego lub jego części oraz innych praw do takiego gospodarstwa lub jego części, jak również działki przyzagrodowej, z wyjątkiem:

-budynków mieszkalnych,

-budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,

-urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców.

W tym zatem zakresie w omawianej sprawie może mieć miejsce zwolnienie darowizny gospodarstwa rolnego.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika