Zapytanie Spółki dotyczyło: rozstrzygnięcia po jakiej wartości osoba prawna ma wnieść wkład niepieniężny (...)

Zapytanie Spółki dotyczyło: rozstrzygnięcia po jakiej wartości osoba prawna ma wnieść wkład niepieniężny do spółki osobowej w świetle przepisów ustawy PDOP?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 04.09.2006 r. (doręczony do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 09.10.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 20.10.2006 r. (data wpływu: 25.10.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania numer 2stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia po jakiej wartości osoba prawna ma wnieść wkład niepieniężny do spółki osobowej w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PDOP.

Według opisu stanu faktycznego Wnioskodawca zamierza zakładać wspólnie z innymi podmiotami (osobami fizycznymi i prawnymi) spółki osobowe, a ściślej trzy ich rodzaje: spółki jawne, spółki komandytowe lub spółki komandytowo-akcyjne. Spółki te mają być zakładane dla prowadzenia działalności deweloperskiej, którą Wnioskodawca dotychczas prowadził w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zamiar dopuszczenia osób trzecich do przedsięwzięć inwestycyjnych wynika z potrzeby pozyskania kapitału. Wnioskodawca zamierza wnosić do spółki tytułem wkładu nieruchomości gruntowe.

Na tle takiego stanu faktycznego Spółka formułuje stanowisko, że że w świetle ustawy PDOP wniesienie wkładu przez spółkę z o.o. do spółki osobowej może nastąpić po dowolnej wartości.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Podatnika.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy PDOP przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek: cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych, komandytowo-akcyjnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy PDOP przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. W myśl ust. 2 tego przepisu zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

W świetle art. 1 ust. 2 i art. 5 ust. 1 ustawy PDOP należy przyjąć, że spółki osobowe są w szczególny sposób traktowane przez prawo podatkowe, tj. nie posiadają tzw. zdolności podatkowej, czyli zdolności do bycia podmiotem praw i obowiązków wnikających z prawa podatkowego. Z mocy wyraźnego wyłączenia zawartego w art. 1 ust.

2 ustawy PDOP nie jest możliwe rozstrzyganie o skutkach podatkowych zdarzeń, które dotyczą spółek osobowych na podstawie przepisów dotyczących zasad opodatkowania osób prawnych stosowanych w drodze analogii. Innymi słowy zdarzenia, których zaistnienie w spółce kapitałowej rodzi obowiązki podatkowe u wspólników (lub jest zwolnione z opodatkowania u wspólników) na mocy przepisów ustawy PDOP, nie będą źródłem obowiązku podatkowego (lub zwolnienia z takiego obowiązku) dla wspólników spółek osobowych, jeżeli nie istnieje przepis szczególny przewidujący opodatkowanie bądź zwolnienie.

Wobec powyższego czynność wnoszenia wkładów do spółki osobowej nie została objęta hipotezą przepisów art. 12 ust. 1 pkt 7 i art. 15 ust. 1 j ustawy PDOP, które określają przychody i koszty uzyskania przychodów powstające w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana cześć do spółki kapitałowej. Z tych samych powodów nie można na podstawie ustawy PDOP rozstrzygać o sposobie wyceny wkładów wnoszonych do spółek osobowych gdy wnoszącym wkład jest podatnik podatku dochodowego od osób prawnych. A zatem, tak jak zauważył Wnioskodawca, w świetle postanowień ustawy PDOP wniesienie wkładu przez spółkę z o. o. do spółki osobowej może nastąpić po wartości, którą wspólnicy określają w umowie spółki lub statucie spółki (inną rzeczą jest, że ograniczenia w przedmiocie zdolności aportowej wkładów wnoszonych do spółek osobowych oraz reguły ich wyceny mogą wynikać z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) oraz ustawy z dnia 19 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 ze zm.).

Konkludując, czynność wnoszenia wkładów do spółki osobowej jest obojętna prawu podatkowemu. Równocześnie informuje się, że dla potrzeb opodatkowania problem wyceny wkładu wniesionego przez Spółkę w postaci nieruchomości gruntowej pojawi się w dacie zbycia przez spółkę przedmiotu wkładu, likwidacji spółki oraz umorzenia za wynagrodzeniem akcji przysługujących akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej. Wtedy bowiem stanie się dopuszczalne ustalenie u wspólników (wszystkich - w przypadku zbycia przedmiotu wkładu przez spółkę) lub u wspólnika (tego, który wniósł wkład - w sytuacji likwidacji spółki lub umorzenia akcji za wynagrodzeniem) kosztów uzyskania przychodów z tego tytułu. Koszty te co do zasady będą określone w wartości - lub w odpowiedniej części wartości (w sytuacji, gdy koszty ustalane są u wszystkich wspólników) - przedmiotu wkładu, chyba że wartość ta została zawyżona w stosunku do jego wartości rynkowej z dnia wniesienia; wówczas do kosztów uzyskania przychód można zaliczyć tylko wartość rynkową.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowa i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego ? w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.


Referencje

ILPB1/415-340/08-3/IM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika