Zapytanie dotyczy kwestii możliwości zaliczenia kosztów ubezpieczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Zapytanie dotyczy kwestii możliwości zaliczenia kosztów ubezpieczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, na wniosek Strony z dnia 27.03.2007 r. uzupełnionego pismem z dnia 10.04.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.04.2007 r.) stwierdza, że przedstawione stanowisko w w/w piśmie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka Wnioskująca ubezpieczyła pracowników. Przedmiotowe ubezpieczenie obowiązuje od dnia 01.02.2007 r. do dnia 31.01.2008, tj. przez okres jednego roku. Z tym, że umowa jest automatycznie przedłużana na roczne okresy, jeżeli żadna ze stron nie postanowi inaczej.

Porady prawne

Umowa ubezpieczenia obejmuje ubezpieczenie na wypadek:
-śmierci ubezpieczonego (typ P plus),
-śmierci ubezpieczonego spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem (NW),
-trwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczonego spowodowanego nieszczęśliwym wypadkiem (TU),
-śmierci małżonka ubezpieczonego (SM),
-śmierci dziecka ubezpieczonego (ZD),
-śmierci rodzica ubezpieczonego oraz rodzica małżonka ubezpieczonego (ZR),
-urodzenia dziecka (UD),
-osierocenia dziecka (OD),
-śmierci małżonka spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem (ZM),
-leczenia szpitalnego (LS),
-ciężkiej choroby (CC),
-śmierci ubezpieczonego spowodowanej wypadkiem przy pracy (WP),
-śmierci ubezpieczonego spowodowanej wypadkiem komunikacyjnym (WK).

Zapytanie Spółki dotyczy kwestii możliwości zaliczenia kosztów ubezpieczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki koszty ubezpieczenia poniesione przez podatnika (pracodawcę) stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po zapoznaniu się z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 ze zm.) zwanej dalej ustawą o PDOP- zdanie pierwsze, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty, składek opłaconych przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników, z wyjątkiem umów dotyczących ryzyka grup 1, 3 i 5 działu I oraz grup 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151) jeżeli uprawnionym do otrzymania świadczenia nie jest pracodawca i umowa ubezpieczenia w okresie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, wyklucza:
a) wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy,
b) możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy,
c) wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

W świetle powyższego do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można składki ubezpieczeniowe opłacone przez pracodawcę na rzecz pracowników, wymienione w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, tj. Dział I. Ubezpieczenia na życie: 1. Ubezpieczenia na życie. 2. (...). 3. Ubezpieczenia na życie, jeżeli są związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. 4. (...). 5. Ubezpieczenia wypadkowe i chorobowe, jeżeli są uzupełnieniem ubezpieczeń wymienionych w grupach 1-4. Dział II. Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe. 1. Ubezpieczenia wypadku, w tym wypadku przy pracy i choroby zawodowej. 2. Ubezpieczenia choroby. 3.(...) - 18. (...).

Zaliczenie składek ubezpieczeniowych do kosztów uzyskania przychodów jest uwarunkowane spełnieniem wyżej powołanych przesłanek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowa zawarta przez podatnika jest umową ubezpieczenia na rzecz pracowników, której celem jest zapewnienie określonych świadczeń pracownikom w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych. Umowa spełnia przesłanki zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o pdop. W związku z powyższym, przyjmując iż ubezpieczonym i uposażonym będzie pracownik, to składki wpłacane do formy ubezpieczeniowej przez zakład pracy na ubezpieczenia pracownika, stanowić będą dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dniu złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika