Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu odsprzedaży usługi windykacji należności, którą Spółka (...)

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu odsprzedaży usługi windykacji należności, którą Spółka (ubezieczający) nabywa od firmy windykacyjnej i odsprzedaje w części na rzecz Ubezpieczyciela ( 50% kosztów windykacji należności ) ?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku nr FG/GP/873-000-68-29/75/2006 z dnia 11.08.2006 r., doręczonego w dniu 16.08.2006 r. z zakresu podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółką (Ubezpieczający) zawarła z Towarzystwem Ubezpieczeniowym (Ubezpieczycielem) umowę ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego z opcją windykacji należności. Umowa została zawarta celem ograniczenia ryzyka strat z tytułu niezapłacenia przez odbiorców za zakupione towary. W wyniku zawartej umowy Ubezpieczyciel zobowiązał się do wypłaty odszkodowania na rzecz Ubezpieczającego w przypadku gdy Ubezpieczający nie otrzyma płatności z tytułu sprzedaży towarów lub usług:
? w wyniku prawnie potwierdzonej niewypłacalności kontrahenta (np. ogłoszenie upadłości).
? bądź w wyniku faktycznej niewypłacalności kontrahenta - Spółka ma w tym przypadku obowiązek po 60 dniach od upływu terminu płatności zgłosić wierzytelność do windykacji. Jeśli firma windykująca nie odzyska wierzytelności Spółka ma prawo do odszkodowania).
Ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w wysokości 85% należności, natomiast 15% stanowi udział własny Ubezpieczającego. Z chwilą otrzymania odszkodowania wszelkie należności i prawa przysługujące od dłużnika ( w wysokości 85% wierzytelności tj. równoznaczne z wysokością wypłaconego odszkodowania) przechodzą z Ubezpieczającego na Ubezpieczyciela.
Należności podlegające odszkodowaniu są należnościami, które uprzednio zostały zaliczone do przychodów należnych w rozumieniu art. 12 ust 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zmianami ). W związku z zawartą umową Ubezpieczający przed dochodzeniem odszkodowania od Ubezpieczyciela, ma obowiązek zgłosić wierzytelność do windykacji (nie dotyczy to wierzytelności od kontrahenta w stosunku do którego zostało otwarte postępowanie upadłościowe). Zgodnie z zapisami umowy Ubezpieczający ma prawo zwrotu od Ubezpieczyciela 50% poniesionych kosztów windykacji. Spółka otrzymuje za koszty windykacji fakturę VAT z 22% VAT-em. Jako nazwa usługi wpisana jest: ?Prowizja za: spłatę wierzytelności'.

Porady prawne

Przedmiotem zapytania z zakresu podatku od towarów i usług jest ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży usługi windykacji należności, którą Spółka (Ubezpieczający) nabywa od firmy windykacyjnej i odsprzedaje w części na rzecz Ubezpieczyciela (50% kosztów windykacji należności). Spółka uważa, że winna wystawić fakturę wg 22% stawki VAT w dacie wykonania usługi ( którą jest tu data otrzymania faktury od firmy windykacyjnej ). Obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu obciążenia Ubezpieczyciela 50% kosztami windykacji należności powstanie w opisanym przypadku na zasadach ogólnych czyli z chwilą wystawienia faktury VAT nie później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi. Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza powyższe stanowisko.

W opisanym przez Spółkę przypadku dochodzi do częściowej odsprzedaży usługi obcej -windykacji należności. Należy podkreślić, że przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami ) nie regulują zasad odsprzedaży usług, w związku z tym należy odwołać się do art. 6 ust.4 VI Dyrektywy, który przewiduje, iż w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył usługę. Ponieważ jak wynika z treści pisma, nabywcą usługi windykacji należności - w części odpowiadającej 50% jej wartości jest Ubezpieczyciel, a Spółka (Ubezpieczający) pośredniczy w jej odsprzedaży, zasadnym jest udokumentowanie tej czynności fakturą, wystawioną zgodnie z art. 106, ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Dla w/w usługi nie przewidziano szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, należy zatem zastosować ogólną zasadę wymienioną w art. 19, ust. 1 i 4 ustawy o VAT. Data przyjęcia faktury dokumentującej w/w usługę od firmy zajmującej się windykacją należności jest tu oznaką jej nabycia przez Spółkę. Jeżeli zawarta przez Spółkę umowa z Ubezpieczycielem przewiduje wyżej opisany termin rozliczeń za usługę windykacyjną, wystawienie faktury na Ubezpieczyciela w dniu, kiedy Spółka otrzyma fakturę od firmy windykacyjnej nie narusza powołanych przepisów stanowiących o momencie powstania obowiązku podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.Odpowiedź z zakresu podatku dochodowego podlega udzieleniu wg odrębnego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika