Jaka jest prawidłowa forma doręczenia duplikatu korekty jest wystarczająca do skorzystania z prawa (...)

Jaka jest prawidłowa forma doręczenia duplikatu korekty jest wystarczająca do skorzystania z prawa obniżenia podatku należnego w świetle wymogu postawionego w § 16, ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798)?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16.11.2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 30.05.2007 r. uzupełniony w dniu 3.07.2007 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Spółdzielnia stwierdziła, że niewłaściwie określiła podstawę naliczenia czynszu z tytułu najmu lokalu użytkowego. Błąd skutkował pobieraniem zbyt dużej kwoty czynszu od najemcy w stosunku do należnej, z czym wiąże się też fakt poboru podatku VAT w kwocie wyższej od należnej.

Spółdzielnia podjęła decyzję o wystawieniu faktury korygującej, której skutkiem jest obniżenie podstawy opodatkowania i podatku należnego za okres 3 lat Faktura korygująca dokumentująca zwrot należności została wprawdzie przyjęta przez nabywcę (doręczono ją osobiście), jednakże nie potwierdził on jej odbioru, żądając wystawienia faktury korygującej za okres dłuższy niż 3 lata, to jest za okres od początku korzystania z usługi najmu. Spółdzielnia nie dysponując potwierdzeniem odbioru faktury korygującej nie skorzystała z prawa pomniejszenia podatku należnego wynikającego z wystawionej faktury korygującej. Nadpłata wynikająca z wystawionej faktury korygującej została przekazana najemcy.

Spółdzielnia ponownie podjęła próbę dostarczenia faktury korygującej najemcy, tym razem w formie duplikatu uprzednio wystawionej faktury korygującej. Duplikat doręczono za pośrednictwem poczty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest rozstrzygnięcie, czy wyżej opisana forma doręczenia duplikatu korekty jest wystarczająca do skorzystania z prawa obniżenia podatku należnego w świetle wymogu postawionego w § 16, ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798).

Spółdzielnia ocenia iż jest to forma wystarczająca. Dyspozycja powołanego przepisu nie wiąże momentu potwierdzenia odbioru faktury korygującej wyłącznie z faktem złożenia podpisu przez odbiorcę dokumentu na kopii faktury.

W opisanym przypadku odbiorca duplikatu faktury korygującej nie potwierdzi podpisem odbioru w/w dokumentu na kopii faktury Spółdzielni.

Naczelnik tut. Urzędu potwierdza stanowisko Spółdzielni.

Istotnie, dyspozycja § 16 ust. 4 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów nie wskazuje formy, w jakiej wystawca faktury korygującej winien uzyskać potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę.

Oznacza to, że dopuścić należy wszystkie formy, które wskazywałyby na fakt otrzymania tego dokumentu przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej w formie złożenia podpisu przez nabywcę na kopii faktury wystawcy jest jedną z form potwierdzenia przyjęcia dokumentu, ale nie jedyną. A zatem jeżeli, jak to wynika z opisanego stanu faktycznego Spółdzielnia nadała za pośrednictwem poczty duplikat faktury korygującej dla nabywcy i dysponuje zwrotnym potwierdzeniem odbioru tego dokumentu przez nabywcę, w dacie otrzymania tego potwierdzenia nabyła prawo do skorygowania kwoty podatku należnego.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika