Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (...)
Podatnik zwrócił się z zapytaniem dotyczącym możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na upominki, gadżety z naniesionym logo firmy.
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony z dnia 05.03.2007 r. (wpływ do tut. Urzędu 08.03.2007 r.), dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na upominki z naniesionym logo firmy jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej zawiera z kontrahentami rozliczne umowy handlowe, których wykonywanie generuje następnie u Spółki przychód. W celu pozyskania kontrahentów, dążenia do zawarcia kolejnych umów handlowych, promowania i reklamowania wizerunku firmy oraz bliższego przedstawienia zakresu jej oferty handlowej, firma niejednokrotnie wykorzystuje działania polegające na przekazywaniu kontrahentom bądź potencjalnym kontrahentom drobnych upominków z logo firmy i np. adresem strony internetowej. Upominkami tymi są: długopisy, ołówki, portfele, breloczki, kalendarze, kubki itp.
Wnioskodawca ma wątpliwość, czy wydatki z tym związane Spółka może zaliczyć do wydatków o charakterze reklamowym i ująć je w kosztach uzyskania przychodów. Zdaniem Podatnika opisane wyżej gadżety będą pełnić funkcję reklamową i wydatek na ich zakup Spółka zaliczy w całości do kosztów uzyskania przychodów.
Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu w/w przepisu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki jeżeli są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zachowanie bądź zabezpieczenie źródła przychodów. Podatnik musi również pamiętać, iż jest zobowiązany do właściwego udokumentowania wydatku, wykazania jego celowości i racjonalności.
Znowelizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które weszły w życie z dniem 01.01.2007 r. pozwalają zaliczyć do kosztów podatkowych koszty reklamy zarówno publicznej jak i niepublicznej ? pod warunkiem oczywiście, że zostały poniesione w celu uzyskania przychodu. Natomiast koszty reprezentacji, które również przywołuje Podatnik, zostały wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z treścią tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest definicji pojęć ?reklama? i ?reprezentacja?, w związku z czym w celu prawidłowej kwalifikacji przedmiotowych wydatków należy posłużyć się wykładnią językową. Zgodnie z Nowym Słownikiem Języka Polskiego (PWN Warszawa, 2003) ?reklama? to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Reklama polega więc na na rozpowszechnianiu informacji o towarach, o ich zaletach i wartościach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Reklama to również działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Z kolei ?reprezentacja? zgodnie z definicją w/w Słownika to okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Przyjąć zatem należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia, stworzenia właściwego wizerunku firmy co może przełożyć się na nabywanie towarów lub usług firmy, podjęcie rozmów, współpracy.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu przedmiotowe wydatki związane z wręczaniem kontrahentom bądź potencjalnym kontrahentom upominków z logo firmy stanowią koszt o charakterze reklamowym, gdyż naniesione na upominki logo firmy powoduje, iż przedmioty te stają się nośnikiem reklamy firmy. A jeżeli zawierają również adres strony internetowej Spółki, stają się tym samym narzędziem informującym i zachęcającym do odwiedzenia strony internetowej, na której prezentowana jest oferta handlowa firmy.
Reasumując należy stwierdzić, iż wydatki ponoszone przez Spółkę na drobne upominki z logo firmy dla obecnych i potencjalnych kontrahentów, Spółka na podstawie art. 15 ust. 1 w/w ustawy może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Równocześnie tut. Organ informuje, że w oparciu o powyższe stanowisko, odpowiedź na pytanie zawarte w pkt 2 jest bezprzedmiotowe.
Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.