Czy otrzymane od Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie środki na realizację projektu w (...)

Czy otrzymane od Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie środki na realizację projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego pt. ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw na lata 2004-2006? należy traktować dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też jako przychody wymienione w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak DF/381/7292/2006 z dnia 13.10.2006 r. (data wpływu 20.10.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu uaktualniania i rozszerzania oprogramowania w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego pt. ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw na lata 2004-2006? otrzymał od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie środki finansowe na inwestycje. W dniach 13-14 marca 2006 r. z tego tytułu wpłynęła do Spółki kwota 195.860,58 zł. Ponadto z własnych środków na realizację tego projektu wydatkowano na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wg stanu na 31.03.2005 r. kwotę 293.790,89 zł. Zapytanie Spółki dotyczy kwestii, czy otrzymane środki od Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie stanowiące finansowanie, przez które należy rozumieć: ?pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z publicznych środków wspólnotowych, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych? należy traktować dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako:
A/ dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też jako
B/ przychody wymienione w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Spółki przedmiotowe środki kwalifikowane być winny jako środki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy. Spółka załączyła również do wniosku wyjaśnienie Ministerstwa Finansów z dnia 16.11.2005 r. znak PB3-1059/8213-178/WK/05 i wskazuje, że pismo to pogłębia wątpliwości Spółki.

Porady prawne

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. W załączonym przez Podatnika do wniosku ww. piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 16.11.2005 r., stwierdzono, że otrzymane przez beneficjentów środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych nie podlegają zwolnieniu od podatku określonemu w art. 17 ust.

1 pkt 23 ww. ustawy, gdyż w związku ze sposobem przepływów finansowych (prefinansowanie z budżetu państwa) nie można stwierdzić, że środki te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, środki te nie korzystają również ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 oraz 14b ww. ustawy, gdyż nie można uznać, że pochodzą z dotacji w części finansowanej z budżetu. W przypadku przeznaczenia pomocy na inwestycje, otrzymane środki pomocowe na ten cel (jako zwrot poniesionych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych oraz współfinansujących krajowych środków publicznych) nie będą przychodami podatkowymi na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy. Analogiczny pogląd wyraził Minister Finansów w urzędowej interpretacji prawa podatkowego wydanej w trybie art. 14§ 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa znak DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. W myśl powołanego przez Ministra Finansów art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się zwróconych wydatków innych niż podatki i opłaty stanowiące dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1.07.2004 r. (Dz. U. Nr 166, poz. 1744 ze zm.) środki finansowe przeznaczone na realizację celów Sektorowego Programu Operacyjnego- ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw lata 2004-2006? (SPO-WKP) są uruchamiane z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z udziałem krajowych środków publicznych oraz środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Działania oraz zasady wdrażania SPO-WKP są zgodne z rozporządzeniem nr 1260/1999/WE z dnia 21.06.1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (DZ. U. WE L 161 z 26.06.1999) oraz rozporządzeniem nr ... z dnia 12.07.1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. U. WE L 213 z 13.08.1999), a także unijnymi regulacjami dotyczącymi pomocy publicznej.
Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części kwalifikowalnych wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii. Wzory umów o dofinansowanie projektów określone zostały w akcie normatywnym: w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10.11.2004 r. w sprawie określenia wzorów umów o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw- lata 2005-2006?, wynika z nich, że dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu 2 Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw odbywa się na zasadach refundacji. Jak wskazał zarazem podatnik w złożonym wniosku, przed otrzymaniem kwoty z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości poniósł on wydatki na realizację projektu.

Zdaniem tut. Organu w przedmiotowej sytuacji nie znajduje zastosowania przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ww. ustawy, gdyż otrzymane środki finansowe nie stanowią rzeczy lub praw, ani nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w ramach rządowych programów. Przyjmując stanowisko, że do ww. środków nie znajdują również zastosowania przepisy art. 17 ust. 1 pkt 14 i 23 ww. ustawy, z powodów wskazanych w cyt. wyżej wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów, rozważenia wymaga wyłączenie z przychodów określone w art.12 ust. 4 pkt 6a ustawy w kontekście zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.

1 pkt 21 ww. ustawy. Przepis art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy nie precyzuje rodzajów wydatków nie zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów do których ma on zastosowanie. Należy zatem przyjąć, że może dotyczyć on wszystkich wydatków nie zaliczonych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów, w tym wydatków, o których mowa w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, na zasadach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 1, wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Przepis powyższy dotyczy wydatków, o których mowa we wniosku podatnika, stąd zwrot tych wydatków, w ocenie tut. Organu może być kwalifikowany jako zwrot wydatków, o których mowa w art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy. Uwzględniając fakt, że dochodem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy jest w myśl art. 7 ust. 2 ustawy nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym, fakt kwalifikacji zwróconych wydatków jako wyłączonych z przychodów sprawia, że kwoty te nie mogą być zarazem kwalifikowane jako dochody zwolnione od podatku, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu należy zatem uznać, że do przedmiotowych środków przekazanych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zastosowanie znajduje przepis art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie, jako podanie, do dnia 31.12.2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635) podlega opłacie skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika