Czy wydatki poniesione na usługi doradcze w zakresie funkcjonowania Spółki w specjalnej strefie ekonomicznej (...)

Czy wydatki poniesione na usługi doradcze w zakresie funkcjonowania Spółki w specjalnej strefie ekonomicznej oraz wydatki poniesione z tytułu opłaty za specyfikację istotnych warunków przetargu w związku z wydaniem zezwolenia na działalność w SSE, w okresie, kiedy Spółka nie spełnia jeszcze warunków do korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 26.03.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.03.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Spółka w 2006 r. uzyskała zezwolenie na działalność w Krakowskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w odniesieniu do określonej w zezwoleniu części prowadzonej przez nią działalności. Przygotowując się do prowadzenia działalności w SSE Spółka poniosła w 2006 r. wydatki na usługi doradcze w zakresie organizacji i funkcjonowania Spółki w SSE, jak również aspektów podatkowych tej działalności. Jak wskazuje Spółka zakupione usługi doradztwa dotyczyły sposobów organizacji i funkcjonowania Spółki w specjalnej strefie ekonomicznej, które zapewniłyby prawidłowe ustalenie wartości dochodu Spółki korzystającego ze zwolnienia podatkowego i podlegającego opodatkowaniu w związku z prowadzeniem działalności na terenie strefy i poza strefą. W 2006 r. Spółka poniosła także koszty związane z opłatą za specyfikację istotnych warunków przetargu w związku z wydaniem zezwolenia na działalność w SSE i zakup gruntów. Spółka przewiduje poniesienie wydatków na zakup usług doradczych dotyczących funkcjonowania w SSE również w 2007 r. Do chwili obecnej (złożenia wniosku) pomimo posiadanego zezwolenia Spółka nie prowadzi jeszcze działalności w strefie. Rozpoczęcie tej działalności planowane jest na dzień 1 maja 2007 r.

Porady prawne

Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego Spółka wnosi o odpowiedź na pytanie, czy wydatki poniesione na usługi doradcze w zakresie funkcjonowania Spółki w specjalnej strefie ekonomicznej oraz wydatki poniesione z tytułu opłaty za specyfikację istotnych warunków przetargu w związku z wydaniem zezwolenia na działalność w SSE, w okresie, kiedy Spółka nie spełnia jeszcze warunków do korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Zdaniem Spółki ww. wydatki winny być kwalifikowane jako koszty pośrednie, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Do wydatków tych nie mogą mieć zastosowania postanowienia art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż do chwili obecnej Spółka nie prowadzi działalności w SSE i nie spełnia warunków do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Urzędu ustosunkowując się do powyższych kwestii stwierdza, co następuje.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust.

1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Z treści art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Do dnia 31.12.2006 r. na podstawie ww. przepisu za koszty uzyskania przychodów uznawało się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zasady potrącalności kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami oraz innych kosztów określają przepisy art. 15 ust. 4b- 4e ww. ustawy. Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, tj. m.in. kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Tut. organ odnosząc się do treści uzasadnienia wniosku zauważa, że koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy mogą być zarazem kosztami uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, jednak, jak wynika z ww. przepisów, określonych przychodów i kosztów uzyskania przychodów- w rozumieniu ustawy- nie uwzględnia się przy obliczaniu dochodu Spółki, jeżeli przychody te i koszty służą ustaleniu wysokości dochodu zwolnionego od podatku np. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy. W konsekwencji przyporządkowanie kosztów uzyskania przychodów do przychodów zwolnionych od podatku dochodowego nie jest tożsame z podziałem kosztów uzyskania przychodów na koszty pośrednie i koszty bezpośrednie, potwierdza to treść przepisów art. 15 ust. 2 i 2a ustawy, odnoszących się jedynie do źródeł przychodów. Tut. organ nie może uznać za zasadne stanowiska Spółki, że w stanie faktycznym opisanym we wniosku, przy kwalifikacji ww. wydatków jako wydatków pośrednio związanych z przychodami Spółki, nie mogą znaleźć zastosowania postanowienia art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, gdyż do chwili obecnej Spółka nie prowadzi działalności w SSE i nie spełnia warunków do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie tut. Organu nie znajduje to uzasadnienia w ww. unormowaniach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś wydatki, o których mowa we wniosku mają zróżnicowany charakter. Zdaniem tut. Organu ponoszone nawet przed rozpoczęciem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wydatki, dotyczące wyłącznie przyszłej działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej, winny być kwalifikowane jako wydatki (koszty) dotyczące przychodów zwolnionych, nie uwzględniane przy wyliczaniu podstawy opodatkowania w myśl art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy. Zakupione usługi doradztwa dotyczyły sposobów organizacji i funkcjonowania Spółki w specjalnej strefie ekonomicznej, które zapewniłyby prawidłowe ustalenie wartości dochodu Spółki korzystającego ze zwolnienia podatkowego i podlegającego opodatkowaniu w związku z prowadzeniem działalności na terenie strefy i poza strefą.

Zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego tego rodzaju wydatki na doradztwo związane z planowanym prowadzeniem działalności w strefie, o których mowa wyżej, mogą być uznane za wydatki mające ogólny związek z funkcjonowaniem Spółki i nie są objęte postanowieniami art. 7 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, dodatkowo brak byłoby możliwości rozliczania tych wydatków na podstawie przepisów art. 15 ust. 2 ustawy. Z kolei wydatki związane z opłatą za specyfikację istotnych warunków przetargu w związku z wydaniem zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, w ocenie tut. Organu, winny być kwalifikowane jako wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, z których dochód zwolniony będzie od podatku, wydatki te bowiem już bezpośrednio są związane z inwestowaniem na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w celu korzystania ze zwolnienia podatkowego, tj. z utworzeniem źródła przychodów, z których dochód jest zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Inwestowanie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymaga bowiem, w celu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie, przystąpienia do przetargu ogłaszanego przez zarząd strefy albo do negocjacji.

Mając na uwadze odmienną od stanowiska Wnioskodawcy ocenę tut. Organu w odniesieniu do jednego z wydatków, o którym mowa we wniosku, wniosek rozstrzygnięto jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika